Norsk julehandel faldt med 9 pct. i forhold til 2021

Trods nedgangen fra i fjor viser talene ingen tegn på, at der er sparet på julefejringen, skriver det norske medie E24.
Foto: Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Før juleaften har de norske forbrugere brugt 72 mia. norske kr. – svarende til 50,8 mia. danske kr. – på julen, viser tal fra den norske statistikbank DNB ifølge erhvervsmediet E24.

For den totale varehandel er det en nedgang på 9 pct. i forhold til i 2021, mens det er en stigning fra 2019 og 2020.

”Med en julehandel godt over normalen fra 2019 er der foreløbig ingen tegn på, at det bliver en julefejring på budget i år. Sat på spidsen viser vores tal, at de fleste nordmænd i mindre grad lader julehandlen blive påvirket af et hårdere økonomisk klima, siger Ine Oftedahl, direktør i datatransformation i DNB, til E24.

Samtidig påpeger hun, at der er tale om en solid nedgang fra i fjor, som kan indikere, at nogle vil føle, at julen er lidt strammere økonomisk i år. Det kan indikere, at der købes ”rimeligere eller færre julegaver” end i 2021.

Ifølge tallene er det især mad og drikke, der spares på, med en nedgang på 12 pct. i forhold til 2021, og det er særligt personer mellem 18-24 år, der har reduceret sit samlede forbrug.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter