Detailbranchen gør status på black week: Højt salg – med pres på avancen

En række store detailselskaber som Proshop, Power, Din Tøjmand og Bog & Idé melder om gode salgstakter i black week, men også et ændret indkøbsmønster. Ugens salg øger forventningerne til julesalget trods lav forbrugertillid.
Black week har trukket mange kunder til butikkerne, og kunderne går især efter tilbud, lyder det fra flere kæder. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Black week har trukket mange kunder til butikkerne, og kunderne går især efter tilbud, lyder det fra flere kæder. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Den længe ventede black week og black friday er netop afsluttet, og ifølge de første meldinger fra detailbranchen har der været fart på salget i den forgangne uge.

Det viser tal over omsætning og antal transaktioner via Mobilepay og en rundringning til en række detailvirksomheder som Proshop, Power, Bog & Idé og indkøbsforeningen bag tøjkæderne Mr og Din Tøjmand.

Hos Mobilepay nåede den samlede omsætning op på 2,8 mia. kr. fordelt på 4,4 mio. transaktioner over hele ugen. Det er en stigning på henholdsvis 600 mio. kr. og 1 mio. transaktioner i forhold til 2021. Med til udviklingen i Mobilepay hører dog, at betalingsløsningen vinder markedsandele, og at der derfor kan være en strukturel udvikling bag.

I en af landets største webshops, Proshop, melder topchef Poul Thyregod om et salg, der er gået over forventning i black week trods en ændring i indkøbsmønstret.

”Antallet af ordrer er højere end sidste år, men folk køber lidt billigere ind. Prisen i indkøbskurven er lavere, men vi ligger i indeks 110 omsætningsmæssigt (for black week, red.) i forhold til sidste år, så det er vi meget stolte af,” siger Poul Thyregod, der havde forsigtige forventninger til tilbudsugen i år.

”Jeg havde nok ventet, vi ville ligge under, fordi vi kommer fra to gode år, hvor forbrugerne købte meget forbrugerelektronik til hjemmet på grund af corona.”

Bøger og elektronik var populært

Mobilepay fremhæver tøj, skønhedsprodukter, legetøj, bøger, elektronik og hobby som de mest populære kategorier i løbet af black week, og det er kommet blandt andet Proshop, Power og Bog & Idé til gode.

Poul Thyregod ser selv Proshops beslutning om at sænke priserne en anelse allerede i februar, da onlinemarkedet begyndte at gå tilbage, som en del af forklaringen på, at selskabet har kunnet tiltrække flere kunder under black week og fastholde en vækst.

”Vi har gjort gode indkøb og har gode priser. Det koster lidt på avancen, men det er en strategisk beslutning og investering i, at kunderne kommer igen.”

I Power beretter direktør Jesper Boysen om en øget omsætning på 15 pct. på black friday i forhold til samme dag i 2021.

”Det er ingen hemmelighed, at alle i branchen – og også her i Power – var både spændte og halvbekymrede, inden årets black friday blev skudt i gang. Men hold nu op, hvor er alle bekymringer blevet gjort til skamme. Vi vidste ikke, om gassen ville gå af ballonen, før vi nåede til selve dagen. Men det har den på ingen måde gjort,” siger Jesper Boysen, adm. direktør i Power, der ligesom en række andre kæder havde spredt black friday ud til en eller flere ugers black week med tilbud både online og i elektronikkædens 23 butikker.

Power har kørt slagtilbud siden den store åbning af Danmarks største elektronikvarehus i Ishøj i midten af november. | Foto: Power/Pr
Power har kørt slagtilbud siden den store åbning af Danmarks største elektronikvarehus i Ishøj i midten af november. | Foto: Power/Pr

Blandt de populære varer var hovedtelefoner, airfryers og spillekonsoller samt hvidevarer, mobiltelefoner og tv-skærme, fortæller Jesper Boysen.

”Vi har solgt færre deciderede luksusvarer, men der har i den grad været rift om varerne i mellemklassen – og det gælder bredt over alle varekategorierne. På forhånd var vi for eksempel meget spændte på, hvordan det ville gå med salget af tv-skærme, men det er gået helt forrygende. Også her især i mellemklassen.”

Også i Indeks Retail, der står bag kæderne Bog & Idé og Legekæden, var der stor interesse for black week.

”Online lå vi over indeks 130, og butikkerne havde også rigtig travlt, men dér mangler vi stadig de sidste tal. Men det var en rigtig god fredag,” siger Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail, og uddyber, at det primært er salget af bøger og generelt set Bog & idé, der trækker den positive udvikling.

Højt salg har bagside

Black friday er over årene vokset i udbredelse, og det har betydet, at den enkeltstående handelsdag er blevet spredt ud over en hel uge – og for nogle detailhandleres vedkommende også flere uger eller sågar en hel måned.

Den lange periode med tilbud og øget priskonkurrence har dog også en bagside, påpeger Frank Skovgaard, adm. direktør i Indkøbsforeningen af 1964, der står bag herretøjskæderne Mr og Din Tøjmand.

Foreningen er en frivillig kæde, og derfor bestemmer de enkelte butikker selv, hvordan de strikker tilbuddene sammen, fortæller Frank Skovgaard, der overordnet set udtaler, at den forgangne black week har været god.

”Black friday var generelt på niveau med sidste år, mange steder endda med fremgang. Det kommer, efter flere butikker også har haft flere tilbud i løbet af ugen. Vi har altså generelt set mærket en højere omsætning. Men indtjeningen har været lavere end samme periode seneste år, siger Frank Skovgaard.

Black friday er på en håndfuld år gået fra at være et amerikansk fænomen til nu at være en fuldbyrdet og vigtig del af den danske julehandel. | Foto: Kena Betancur/Getty Images/AFP
Black friday er på en håndfuld år gået fra at være et amerikansk fænomen til nu at være en fuldbyrdet og vigtig del af den danske julehandel. | Foto: Kena Betancur/Getty Images/AFP

Årsagen til den lavere indtjening er primært, at de varer, der sælges i efteråret, er købt ind i januar 2022, hvor forudsætningerne og forventningerne var anderledes. Siden da er inflationen tordnet i vejret på baggrund af Ruslands krig i Ukraine, og forholdene er forandrede.

”Vi havde et rigtig fint forår, men derefter er det blevet sværere, og især efter at folk begyndte at kunne mærke, at alt blev dyrere. Det har givet en større tilbageholdenhed i september og oktober,” siger Frank Skovgaard og fortsætter:

”Så sidder man som detailhandler og tænker, hvad man kan gøre som modsvar, og så kommer konkurrencen. Nogen starter black november, andre kører black week, og så er der flere, der følger efter, fordi man er nødt til at gøre et eller andet, hvis man har købt for mange varer efter den omsætning, man havde forventet.”

For detailkæden Sengespecialisten levede salget på selve black friday ikke op til sidste års omsætning trods et par gode optaktsuger, fortæller adm. direktør Martin Amstrup Bang. Kæden har 32 butikker i Danmark og 18 i Sverige, hvor selskabet også har tre franchisebutikker.

”Det er noget, der fylder hos os, men vi må desværre notere en lille tilbagegang i år. De sidste par uger har egentlig været rigtig fine og starten på ugen var også fin, men weekenden har været noget træg. Jeg tror, at mange har været ude tidligere og forsøgt at købe til black friday-priser, og så er der en generel afmatning. Vores tilbud og kommunikation har ikke fejlet noget, så vi havde håbet på mere også set i lyset af de sidste par uger,” siger Martin Amstrup Bang.

Poul Thyregod, adm. direktør i Proshop, spår en fortsat konkurrencepræget decemberhandel. | Foto: Rikke Kjær Poulsen/ERH
Poul Thyregod, adm. direktør i Proshop, spår en fortsat konkurrencepræget decemberhandel. | Foto: Rikke Kjær Poulsen/ERH

Tror på god julehandel

Spørgsmålet er nu, om julesalget er mættet efter en, for mange, fornuftig og stærk salgsuge, eller om salget fortsætter helt frem til jul. Forventningerne er fortsat høje.

”Jeg tror, vi kommer til at have en tilfredsstillende julehandel, og julehandlen er vigtig for os, så vi krydser alt, hvad vi kan. Men vi har indtil nu oplevet, at en god black friday også betyder en god julehandel. Så det håber jeg også holder i julen 2022. Julehandelsmæssigt forventer vi et niveau på 2021, som var en fin julehandel,” siger Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail, og tilføjer:

”Hvis vi kigger på Bog & Idé, ligger vores priser i et godt leje, så selv hvis du reducerer dit julegavebudget, er bogen en konkurrencedygtig julegave. Kigger vi på Legekæden, udgør julehandlen traditionelt set en stor andel af salget, og i alle kriser i de seneste 25 år har man aldrig ladet kriserne gå ud over børnene eller salget af legetøj op til jul,” siger hun.

Også Frank Skovgaard er fortrøstningsfuld forud for den resterende del af julesalget i Mr og Din Tøjmand.

”Vi ser ind i en julehandel, hvor jeg tror, at mange vil ønske sig fornuftige gaver i en kold tid. Så vi kommer til at sælge varme striktrøjer som aldrig før. Samtidig skal mange mænd have nyt tøj forud for julefrokosterne, som jo var aflyste i 2021, og derfor vil vi også hente noget af omsætningen,” siger han.

Poul Thyregod fra Proshop spår til gengæld en fortsat hård kamp om kunderne.

”Jeg tror, de fleste mennesker tænker, at det skal jo være jul. Der kører nogle hårde priskrige nu, fordi der er nogle fyldte lagre derude, så man kan også få noget for pengene, og vi kører også selv hårdt på.”

Power kaster penge efter Tiktok: ”Vi vil være de unges hovedleverandør af elektronik”

Fik 240.000 kommentarer: Livesalg boomer i black week

Sportmaster ramt af systemfejl: Alt var nedsat med 70 pct.

Uden små butikker risikerer København at blive en ”ensformig” by

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også