Tiktok afviser tracking af amerikanske forbrugere

Det kinesiske sociale medie afviser en rapport, der efter sigende viser, at Tiktoks datterselskab ByteDance har planer om at tracke amerikanske forbrugeres lokationer.
En række jobopslag hos Tiktok tyder på, at den kinesiske platform vil etablere sig tungere på e-commerce markedet og tage kampen op mod Amazon.
En række jobopslag hos Tiktok tyder på, at den kinesiske platform vil etablere sig tungere på e-commerce markedet og tage kampen op mod Amazon.

Det kinesiske sociale medie Tiktok afviser en rapport i erhvervsmediet Forbes, der konkluderer, at Tiktok tilgår data om amerikanske forbrugeres placeringer uden brugernes viden eller samtykke.

Det skriver Tiktok i et opslag på Twitter, hvor Tiktok omvendt beskylder Forbes for at mangle både ”stringens og journalistisk integritet.”

Forbes citerede blandt andet hemmelige dokumenter, der fortæller, at Tiktoks datterselskab har startet et overvågningsprojekt for at undersøge embedsmisbrug fra nuværende og tidligere ansatte. Blandt andet forlyder det ifølge Forbes, at det kinesiske medie mindst to gange har indsamlet data om lokation fra en amerikansk statsborger.

Samtidig er det ifølge rapporten uklart, om amerikanske borgeres data generelt har været indsamlet, men det skulle ifølge rapporten have været en plan om at indsamle lokationsdata fra amerikanske brugeres enheder. Den kritik afviser Tiktok dog.

”Forbes valgte ikke at inkludere den del af vores udtalelse, der modbeviste gennemførligheden af dens kernepåstand: Tiktok indsamler ikke præcise GPS-placeringsoplysninger fra amerikanske brugere, hvilket betyder, at Tiktok ikke kunne overvåge amerikanske brugere på den måde, som artiklen antydede,” skriver Tiktok ifølge BBC.

Som et svar til kritikken fra Tiktok har en talsmand fra Forbes udtalt til BBC, at mediet er ”sikre på sin research og sin dækning.”

Kritik for behandling af persondata

Tiktok voksede sig for alvor stor verden over under coronanedlukningen med dansevideoer og anden underholdning fra hverdagen. Siden da har Tiktok også bevæget sig fra at være underholdningskanal for især unge til nu at være et vigtigt markedsføringsværktøj for detailvirksomheder, hvor især potentialet i at få fat i den yngre målgruppe er stor.

Det kinesiske sociale medie har dog omvendt været kritiseret for sin uigennemsigtige opbevaring og behandling af persondata.

En af de danske virksomheder, der har haft stor succes med markedsføring på Tiktok, er danske Ditur, som DetailWatch tidligere har beskrevet.

”Vi har et meget kommercielt fokus på Tiktok, samtidig med at vi prøver at sikre vækst i forretningen og finde et nyt publikum, de yngre, som er svære at få fat i,” sagde Frederik Damgaard Andersen i et interview til DetailWatch efter sin optræden på scenen til Dansk Erhvervs e-handelskonference forrige torsdag.

Tiktok skal sende danske ur-tvillinger ud på nye markeder og sikre fremtidens kunder

Influencerchef til detailvirksomheder: ”Influencere er ikke billige, men de virker”

Impact-chef: Brands glemmer at gøre grøn omstilling nemt for onlinekunder

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også