Økonomisk nedtur kan forstærkes af angste forbrugere

Den negative fortælling kan være med til at gøre den økonomiske nedtur endnu værre og presse økonomien endnu længere ned, skriver Finans.
De afskrækkede forbrugere kan få stor betydning for årets julesalg, der i store dele af detailbranchen er enormt vigtig for det samlede regnskab. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
De afskrækkede forbrugere kan få stor betydning for årets julesalg, der i store dele af detailbranchen er enormt vigtig for det samlede regnskab. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Eksperter frygter, at den kollektive angst for fremtiden, som danskerne befinder sig for tiden, kan presse økonomien længere ned i dyndet.

Det skriver Finans.

Fortællingen om den tårnhøje inflation, stigende energipriser, faldende aktiekurser og krigen i Ukraine kan ifølge flere eksperter have en selvforstærkende effekt.

”Det er ikke noget, der kun sker inde i hovedet på hver enkelt af os. Det er en kollektiv fortælling og en kollektiv bevægelse, som både medier og økonomer og politikere er med til at kolportere. Det kan være en forstærkende effekt, fortæller Søren Askegaard, der er professor og ekspert i forbrugeradfærd ved SDU.

”Man kan sagtens tale en krise værre, end den er. Det er bestemt muligt.”

Han bakkes op af Helene Bløcher, der er direktør i Nordea med ansvar for bankens danske erhvervskunder, som mener, at man skal passe på med at skrue skrækscenarierne ud af proportioner.

Opmuntrende ord

Detailsalget er faldet støt siden foråret 2021, og faldet skyldes bl.a. et større fokus på forbrugerne på discount, og at vi bruger færre penge på tøj. Niveauet er dog stadig over det lave niveau fra før corona.

Ifølge Henrik Franck, der er investeringsdirektør i Formuepleje, er forbrugernes usikkerhed allerede regnet ind i investorernes prognoser, men de officielle nøgletal har ikke fanget den endnu. Derfor forventer han, at aktierne stadig skal falde med 10-20 pct.

Der er dog opmuntrende ord fra Bjarne Larsen, der er bankdirektør i Sydbank, som beretter om finansielt stærke virksomheder, der kan tåle en del modstand - også en recession.

”Jeg er lidt bekymret for, at pressen er ved at tale det ned i et dybt sort hul, hvad der ikke er nogen grund til. Og så er det klart, at vi skal have respekt for, at verdenssituationen gør, at vi ser ind i nogle mere vanskelige tider. Men vi er sådan set i bedre form til at håndtere det end længe set,” afslutter han.

Simon Kollerups pristjek er kastet op i luften

Hver fjerde dansker vil skrue ned for julegaveindkøbene i år

Sportmaster-ejer dropper indkøb af pelsprodukter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også