DetailWatch

Stigende omkostninger rammer netbutikker

To ud af tre netbutikker oplever ifølge en analyse fra Dansk Erhverv, at de stigende omkostninger til bl.a. el og emballage koster dem på bundlinjen.

Foto: Colourbox

Prisstigningerne på bl.a. vareindkøb, emballage, fragt og energi gør ondt på danske netbutikker. Det skriver Dansk Erhverv Digital, der i en spørgeundersøgelse har taget temperaturen på udviklingen i første halvår blandt netbutikker.

Her svarer to tredjedele, at de stigende omkostninger rammer dem på bundlinjen, mens en tredjedel svarer, at de har sænket deres omsætnings- og vækstmål på grund af omkostningsstigningerne.

Samtidig svarer 17 pct., at de enten har reduceret eller har planer om at reducere antallet af ansatte for at imødegå de stigende udgifter.

”Der er prisstigninger på alt fra energi og materialer til emballage og fragt. Og det er ofte ganske markante prishop, så det er klart, at det vil kunne mærkes hos virksomhederne,” siger Simon Bjerremann, som e-handelsanalytiker i Dansk Erhverv.

Ifølge analysen er netbutikker hårdest ramt af de stigende priser på fragt og marketing, mens virksomheder, der også har fysiske butikker, især er påvirket af prisstigningerne på energi og emballage.

Økonomer er overraskede over højt detailsalg i juli

Knapt halvdelen betaler ikke for fragten af onlinekøb

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede