En del af Watch Medier

DetailWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
10.08.2022kl. 07.55

Fynske brødre startede webshop i forældres stue: "Det skal blive sindssygt stort"

Et ungt brødrepar fra Odense er beviset på, at man hverken behøver erfaring eller investorkroner for at starte en virksomhed. Sidste år åbnede de en webshop med sjældne sneakers, og i år er målet at udvide forretningen til Sverige.
Nam Dinh (tv.) og Dan Dinh står bag webshoppen Sneakerzone, som de indtil nu har kørt hjemme fra deres forældres stue i Odense. | Foto: Sneakerzone/PR
Nam Dinh (tv.) og Dan Dinh står bag webshoppen Sneakerzone, som de indtil nu har kørt hjemme fra deres forældres stue i Odense. | Foto: Sneakerzone/PR
af MARIA BROE TRUSTRUP HANSEN

Da Nam Dinh for nylig blev student, var det ikke kun en lettelse, fordi han endelig kunne tage studenterhuen på hovedet efter tre års slid, men også fordi han havde udsigt til at få mere tid på hånden.

Og man kunne måske tænke, at den tid skulle bruges på ferie og fest eller planlægning af en sabbatårsrejse, som mange andre studenter drømmer om – men Nam Dinh har i stedet brugt den ekstra tid på at arbejde i virksomheden Sneakerzone, som han startede sammen med sin bror, Dan Dinh, i begyndelsen af 2021.

Sneakerzone er en webshop, hvor brødrene sælger sjældne sneakers fra mærker som Nike og Adidas.

”Jeg vil kalde mig selv en sneakerhead. Det er en person, der går mega meget op i sneakers og samler på sko, og det er en passion, som både min bror og jeg har haft længe,” siger Nam Dinh til DetailWatch.

De seneste par år er det blevet mere og mere mainstream – især blandt unge – at købe de sjældne sneakers. Nikes Air Jordan-sko er eksempelvis blevet populær, og sjældne udgaver af modellen er i høj kurs blandt det stigende antal sneakerheads både i udlandet og herhjemme.

Oftest er det svært at få fingrene i de forskellige sko, fordi Nike, Adidas og andre brands kun laver få eksemplarer, som bliver udsolgt på et splitsekund, når de bliver lanceret.

Allerede det første år omsatte vi for næsten 4 mio. kr., hvilket var ret vildt for os – også fordi jeg stadig gik på gymnasiet.

Nam Dinh, medstifter af Sneakerzone

Nam og Dan Dinh har i mange år brugt deres fritid på at finde og købe de særlige sneakers. Nogle af dem beholdte de selv, mens de solgte andre videre på forskellige Facebook-grupper og på den måde tjente deres lommepenge.

”I december 2020 besluttede vi os for at lave en Instagram-profil, fordi vi tænkte, at det var fint at have en platform, hvor vi kunne sælge vores sko, og allerede i januar havde vi 6.000 følgere,” fortæller Nam Dinh.

Den populære Instagram-profil blev startskuddet til webshoppen Sneakerzone, som brødrene startede op i de første måneder af 2021.

”Siden da er det bare gået sindssygt hurtigt. Allerede det første år omsatte vi for næsten 4 mio. kr., hvilket var ret vildt for os – også fordi jeg stadig gik på gymnasiet.”

I år har der også været godt gang i omsætningen på den lille webshop. Fra januar til april rundede salget 2 mio. kr., og det er brødrenes mål at ramme en samlet omsætning på 8 mio. kr. i 2022.

Nam Dinh (tv.) er i dag 19 år, mens hans bror, Dan Dinh, er 22 år. | Foto: Sneakerzone/PR
Nam Dinh (tv.) er i dag 19 år, mens hans bror, Dan Dinh, er 22 år. | Foto: Sneakerzone/PR

Et par sko på webshoppen koster i gennemsnit omkring 2.000 kr., men nogle af de sjældne sko har en noget dyrere pris.

”Vores rekordsalg var en sko, som vi solgte for cirka 24.000 kr. Det var ret vildt – og det vilde var faktisk også, at vi solgte skoen alt for billigt, så vi næsten ikke tjente noget på den,” siger Nam Dinh og fortsætter:

”Prisen på de her sneakers falder og stiger i pris næsten hele tiden. Vi havde på et tidspunkt en sko, der kostede 1.500 kr., men en måned senere var prisen 5.000 kr. Så på den måde kan nogle af de her sko også betragtes som en form for investering.”

Brødrene har ikke et samarbejde med de forskellige skobrands, men i stedet har de opbygget et netværk af forskellige leverandører, som sælger de sjældne sko. Inden Sneakerzone sender skoene ud til kunderne, verificerer brødrene deres ægthed, da der florerer mange kopier på markedet, forklarer Nam Dinh.

SU-lån i stedet for investor

Indtil videre har brødrene kørt webshoppen fra deres forældres stue i Odense, men planen er, at de snart skal rykke i et kontor, hvor der er lagerplads.

”Du kan forestille dig, hvor meget 300-400 sko fylder i en stue. Så vi regner med, at vi kan flytte virksomheden inden for en måneds tid, og det er noget, vi har ventet længe på,” siger Nam Dinh.

Forældrene har – udover at stille deres stue til rådighed – hjulpet økonomisk med at få webshoppen i gang. Derudover har både Nam og Dan Dinh taget SU-lån, som de har brugt til at investere i virksomheden.

Da Nam Dinh nu er færdig på gymnasiet, er der dog ikke flere SU-lån at hente, og 22-årige Dan Dinh får heller ikke flere SU-kroner ind på sin konto. Han har nemlig valgt at droppe ud af CBS for at hellige sig fuldstændig til virksomheden.

Vi har pengene, og vi har tiden, så det er bare om at klø på. Vi har ambitionerne om, at det skal blive sindssygt stort.

Nam Dinh, medstifter af Sneakerzone

Brødrene står derfor nu helt på egne ben økonomisk, men ifølge Nam Dinh mangler virksomheden ikke kapital – og derfor er startuppen heller ikke umiddelbart på jagt efter en ekstern investor.

”Det er ikke noget, som er udelukket, hvis der kom et godt tilbud. Hvis der kommer en investor med en masse erfaring og en masse kapital til vores forretning, og hvis vi står i en position, hvor det giver mening, så vil vi gerne gøre det,” siger Nam Dinh og fortsætter:

”Men når vi er så passionerede omkring vores virksomhed, og vi selv har bygget den op fra bunden, så er det bare federe, at vi har fifty-fifty af forretningen.”

Indtil nu har det i højere grad været tid og ikke penge, som Sneakerzone har manglet. Og da brødrene nu begge to er gået fuldtid i selskabet, er der gode muligheder fremadrettet, mener Nam Dinh.

”Vi har følt os ret begrænset af, at vi hele tiden har haft skolen ved siden af. Men nu har vi muligheden for det hele. Vi har pengene, og vi har tiden, så det er bare om at klø på. Vi har ambitionerne om, at det skal blive sindssygt stort.”

Planer om indtog i Sverige

Ifølge Nam Dinh kommer der flere og flere konkurrenter på markedet, hvilket iværksætteren ser som en blåstempling af Sneakerzones koncept og potentiale. Den odenseanske webshop har derfor planer om vækst, og i år er det ambitionen at udvide til det svenske marked, og derudover vil selskabet også gerne ansætte sin første medarbejder.

Hvis der er økonomisk råderum til det, bliver det muligvis også en realitet, at Nam og Dan Dinh kan få udbetalt deres første løn.

”Vi håber på det, men det er ikke nødvendigt for os. Jeg vil meget hellere se min forretning vokse sig stor, end jeg vil se nogle ekstra penge på kontoen. Vi bor begge to hjemme, så vi har ikke rigtig nogen udgifter, så jeg vil egentlig hellere bruge hver eneste krone på det, der betyder allermest for os – og det er jo forretningen,” siger Nam Dinh.

Brødrene har heller ikke planer om at lave et stort overskud lige foreløbig. Pengene skal investeres i virksomheden, lyder det.

”Der er ikke nogen grund til, at sådan en startup som vores skal have en masse penge i banken. Vi vil meget hellere bruge en masse penge på markedsføring, så flere lærer os at kende, og vi får en masse nye kunder,” siger Nam Dinh.

Sportmaster sigter mod sorte tal på bundlinjen i 2023

Foot Locker ser 2022 lande i den høje ende

Relaterede artikler:

  • Andreas Holm, adm. direktør i Sportmaster, glæder sig over opkøbet, der nu endegyldigt lægger en dæmper på måneders kritik fra forbrugere og et intensivt forhandlingsforløb. | Foto: Sportmaster/Pr

    Sportmaster sigter mod sorte tal på bundlinjen i 2023

    For abonnenter

  • Foot Locker vil bl.a. have flere sneakers fra Adidas på hylderne, efter Nike har taget mere salg hjem | Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix

    Foot Locker ser 2022 lande i den høje ende

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Photo: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning

Jesper Due har været adm. direktør i Løvbjerg siden 2014. | Foto: Joachim Ladefoged
Dagligvarer

Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde

Henrik Clausen har været adm. direktør i familievirksomheden Davidsen Tømmerhandel siden 2018. | Photo: Davidsen Tømmerhandel/pr
Bolig og Design

Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte

Den amerikanske boligindretningskæde har tidligere advaret om risikoen for mulig konkurs. | Foto: Andrew Kelly/reuters/ritzau Scanpix
Bolig og Design

Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Photo: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Læs også

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Photo: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.

For abonnenter

Jan Larsen har over 30 år i baggagen i Irma-kæden, og han langer ud efter ledelsen i Coop for brudte løfter. | Foto: Irma.
Dagligvarer

Afgående Irma-direktør smækker med døren: Coop har taget livet af Irma

Det var løfter om vækst og investeringer, der lokkede Jan Larsen tilbage til Irma, men løfterne blev ikke holdt, mener Irma-kædedirektør, der retter hård kritik mod Coop-ledelsen.

For abonnenter

Alfred Josefsen, der var topchef i Irma fra 1999 til 2012, vil sammen med den nu forhenværende kædedirektør Jan Larsen fortsætte jagten på at finde en køber. | Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Tidligere Irma-topfolk intensiverer investorjagt

Irmas nu tidligere kædedirektør Jan Larsen og tidligere adm. direktør Alfred Josefsen mener ikke, at mulighederne for at finde en eller flere nye ejere af dagligvarekæden er udtømte.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte – 7. feb.
  • Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet – 7. feb.
  • Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde – 7. feb.
  • Alibaba udvider logistiknetværk i Europa – 7. feb.
  • Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 7. feb.
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 7. feb.
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 7. feb.
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 7. feb.
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 7. feb.
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 7. feb.
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 7. feb.
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 7. feb.
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 7. feb.
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 7. feb.
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 7. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge