Lego-konkurrent falder efter omkostningspres på bruttomarginen

Salgs for Mattel steg med 20 pct., men en uventet lav indtjeningsevne kostede for den amerikanske lejetøjskæmpe
Foto: Bing Guan/Reuters
Foto: Bing Guan/Reuters
AF MARKETWIRE

Legetøjskæmpen Mattel faldt med 1,9 pct. i torsdagens amerikanske eftermarked.

Selskabets regnskab for andet kvartal skuffede trods en salgsvækst på 20 pct., da indtjeningsevnen ikke levede op til det ventede.

Koncernens justerede overskud per aktie steg ganske vist i perioden fra 3 cent til 18 cent, mens analytikerne ifølge Bloomberg News havde regnet med et plus på blot 7 cent. Samtidig gik salget frem med 20 pct. til 1,24 mia. dollar mod ventede 1,10 mia. dollar.

Ridsen i lakken var dog, at bruttomarginen faldt fra 47,5 pct. til 44,4 pct., og det var under ventede 45 pct., og et tegn på, at stigende omkostninger tager deres bid af indtægterne.

”Faldet i den rapporterede bruttomargin og justerede bruttomargin var primært forårsaget af inflation i input-omkostningerne, andre omkostninger i forsyningskæden og øgede udgifter til royalty, hvilket delvist blev modvirket af salgspriser, favorable forbedringer i faste omkostninger og besparelser fra ”Optimizing for Growth”-programmet,” hedder det i regnskabet.

Det justerede nettoresultat blev i andet kvartal på 66 mio. dollar mod et bud på Wall Street på 21 mio. dollar. Driftsresultatet, målt på justeret EBITDA, landede samtidig på 185 mio. dollar. Her var ventet 128 mio. dollar.

Konkursramte Organic Basics er blevet solgt

Nyt online supermarked lancerer drop-zoner til levering af picnickurve i København

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også