Nordjysk køkkenfirma vil tilbage på vækstsporet efter år med millionunderskud

”Vi skal både vokse og effektivisere os ud af problemerne,” siger ny adm. direktør for nordjyske Boform, der vil tredoble omsætningen frem mod 2024.
"Som det har kørt hidtil, kan det ikke fortsætte,” siger adm. direktør Sten Hatting Søgaard., der er hyret til at drive en turnaround af Boform . | Foto: Boform
"Som det har kørt hidtil, kan det ikke fortsætte,” siger adm. direktør Sten Hatting Søgaard., der er hyret til at drive en turnaround af Boform . | Foto: Boform

Det nordjyske køkkenfirma Boform sætter ny strategisk retning for at genrejse det kriseramte brand, der har aflagt regnskab med tvivl om den videre drift de seneste to år og sidst havde sorte tal på bundlinjen i 2017.

Selskabet blev sidste år overtaget 100 procent af erhvervsmanden Carsten Friis, der bl.a. også står bag køkkenfirmaerne Trend Lines i Gedsted og Kustomhouse Køkkener, og i juni blev en ny topledelse indsat, der skal rydde op og drive en turnaround af selskabet.

”Vi skal både vokse og effektivisere os ud af problemerne, og vi skal markedsføre os langt mere. Sådan som det har kørt hidtil, kan det ikke fortsætte,” siger ny adm. direktør, Sten Hatting Søgaard, der kom til Boform fra en stilling som adm. direktør for Marlon Tørmørtel. Han har desuden knapt 20 års erfaring i baggagen fra malingproducenten Teknos.

”Det er en enormt spændende virksomhed med kompetente medarbejdere og mange muligheder, men det er også en virksomhed, der mangler en retning, som man holder fast i - også selvom det blæser en smule,” siger Sten Hatting Søgaard, der tirsdag har lagt overskrifterne for den nye retning frem for medarbejderne i Boform.

Vil finde flere forhandlere

De to væsentligste nøgler i turnaround-strategien handler nærliggende nok om at øge salg og produktion - og det skal ske i flere trin.

Boform har i dag forhandlere i Aalborg, Herning, Hellerup og København samt Oslo, Stavanger og Bergen. Det antal skal udbygges med flere forhandleradresser i andre store danske byer - Aarhus, Vejle, Odense, muligvis Esbjerg og så er Hamborg også i kikkerten, forklarer han.

”Vi vil udvide vores forhandlernet til det dobbelte af det, vi har i dag, og vi vil over en treårig periode tredoble vores omsætning til 60 mio. kr. i 2024,” siger Sten Hatting Søgaard og uddyber, at omsætningen i dag ligger på omkring 22 mio kr.

Adm. direktør for Boform, Steen Hatting Søgaard, vil øge salget markant, men tror ikke på overskud før 2024. | Foto: Boform
Adm. direktør for Boform, Steen Hatting Søgaard, vil øge salget markant, men tror ikke på overskud før 2024. | Foto: Boform

Udvidelsen skal ske med det samme antal medarbejdere som i dag, men med investeringer i nye maskiner og et produktionsstyringsstem, der giver mere struktureret overblik over forretningen, forklarer direktøren.

”Vi skal vide, hvor vi tjener pengene, og hvor vi ikke tjener pengene. Den gennemsigtighed er der ikke tilstrækkeligt i dag. Så vi implementerer et nyt ERP-system (enterprise ressource planning, red.), så vi kender vores kostpriser hele vejen igennem produktionen.”

Boform-direktøren har i forbindelse med strategien sat nyt ledelseshold internt, der består af salgschef Joan Dalsgaard Pedersen, Kristian Munk-Schaltz som produktchef, mens Lasse Mæng Ambrosius får ansvaret for den daglige drift.

Ændringerne i organisationen og udvidelsen af forhandlernettet skal gå hånd i hånd med en udvidelse af kapaciteten på fabrikken i Aalborg, der beskæftiger omkring 30. Forøgelsen skal dels komme fra investeringen i nye maskiner, dels fra en ændring af produktionen på fabrikken i Aalborg, så den fra nytår alene vil koncentrere sig om produktion og branding af Boform, mens produktionen til Trend Lines og Kustomhouse flyttes.

Det skridt er nødvendigt for at få gjort op med haltende leveringstider og samtidig indfri vækstambitionerne, forklarer direktøren.

”Jeg har været rundt at møde alle forhandlere, og der er en frustration over leveringstider, der har været meget lange eller er skredet. Så vores vurdering er, at vi kan sælge meget mere ved at øge vores kapacitet.”

Selvom Borforms website skal spille en større rolle, er butikkerne den vigtigste salgskanal, siger adm. direktør for Boform, Sten Hatting Søgaard. | Foto: Screenshot/Boform.dk
Selvom Borforms website skal spille en større rolle, er butikkerne den vigtigste salgskanal, siger adm. direktør for Boform, Sten Hatting Søgaard. | Foto: Screenshot/Boform.dk

Overskud ligger ikke om hjørnet

Boform ligger i toppen af de håndbyggede kvalitetskøkkener, som der er flere af på markedet. Selvom inflation og krig har fået forbrugerne til at holde mere på pengene i hverdagen, tror direktøren, at Boforms marked er mindre prisfølsomt.

”Det er dyre køkkener, men vi henvender os til en type kunder, der køber det, de vil have, hvis de ønsker et nyt køkken,” siger Sten Hatting Søgaard og uddyber, at det er de fysiske butikker, der driver salget.

”Vores segment er ikke til onlinesalg. Der er ingen tvivl om, at vi skal være bedre på vores hjemmeside til at inspirere og lægge referencekøkkener op, men man køber ikke sådan et køkken online. Der kan man få inspiration, men det er i butikkerne, hvor der typisk sidder indretningsarkitekter, at salget sker.”

Hvad bliver det svære?

”Det bliver, om vi kan nå den omsætning, vi har sat os for. Det er et ambitiøst mål, men vi tror meget på vores forhandlere og markedet for Boform,” siger Sten Hatting Søgaard, der først venter overskud om to år.

”Der er så mange ting, vi har fat i i øjeblikket, som lige pludselig vil få effekt, men jeg tror, vi skal ind i 2024, før vi ser et overskud.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også