En del af Watch Medier

DetailWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
12.07.2022kl. 14.07

Nordjysk køkkenfirma vil tilbage på vækstsporet efter år med millionunderskud

”Vi skal både vokse og effektivisere os ud af problemerne,” siger ny adm. direktør for nordjyske Boform, der vil tredoble omsætningen frem mod 2024.
"Som det har kørt hidtil, kan det ikke fortsætte,” siger adm. direktør Sten Hatting Søgaard., der er hyret til at drive en turnaround af Boform . | Foto: Boform
af LOUISE RESEKE

Det nordjyske køkkenfirma Boform sætter ny strategisk retning for at genrejse det kriseramte brand, der har aflagt regnskab med tvivl om den videre drift de seneste to år og sidst havde sorte tal på bundlinjen i 2017.

Selskabet blev sidste år overtaget 100 procent af erhvervsmanden Carsten Friis, der bl.a. også står bag køkkenfirmaerne Trend Lines i Gedsted og Kustomhouse Køkkener, og i juni blev en ny topledelse indsat, der skal rydde op og drive en turnaround af selskabet.

”Vi skal både vokse og effektivisere os ud af problemerne, og vi skal markedsføre os langt mere. Sådan som det har kørt hidtil, kan det ikke fortsætte,” siger ny adm. direktør, Sten Hatting Søgaard, der kom til Boform fra en stilling som adm. direktør for Marlon Tørmørtel. Han har desuden knapt 20 års erfaring i baggagen fra malingproducenten Teknos.

”Det er en enormt spændende virksomhed med kompetente medarbejdere og mange muligheder, men det er også en virksomhed, der mangler en retning, som man holder fast i - også selvom det blæser en smule,” siger Sten Hatting Søgaard, der tirsdag har lagt overskrifterne for den nye retning frem for medarbejderne i Boform.

Vil finde flere forhandlere

De to væsentligste nøgler i turnaround-strategien handler nærliggende nok om at øge salg og produktion - og det skal ske i flere trin.

Boform har i dag forhandlere i Aalborg, Herning, Hellerup og København samt Oslo, Stavanger og Bergen. Det antal skal udbygges med flere forhandleradresser i andre store danske byer - Aarhus, Vejle, Odense, muligvis Esbjerg og så er Hamborg også i kikkerten, forklarer han.

”Vi vil udvide vores forhandlernet til det dobbelte af det, vi har i dag, og vi vil over en treårig periode tredoble vores omsætning til 60 mio. kr. i 2024,” siger Sten Hatting Søgaard og uddyber, at omsætningen i dag ligger på omkring 22 mio kr.

Adm. direktør for Boform, Steen Hatting Søgaard, vil øge salget markant, men tror ikke på overskud før 2024. | Foto: Boform
Adm. direktør for Boform, Steen Hatting Søgaard, vil øge salget markant, men tror ikke på overskud før 2024. | Foto: Boform

Udvidelsen skal ske med det samme antal medarbejdere som i dag, men med investeringer i nye maskiner og et produktionsstyringsstem, der giver mere struktureret overblik over forretningen, forklarer direktøren.

”Vi skal vide, hvor vi tjener pengene, og hvor vi ikke tjener pengene. Den gennemsigtighed er der ikke tilstrækkeligt i dag. Så vi implementerer et nyt ERP-system (enterprise ressource planning, red.), så vi kender vores kostpriser hele vejen igennem produktionen.”

Om Boform

  • Køkkenfirma stiftet i 1979 af Ove Skou med fokus på produktion af kvalitetskøkkener i dansk design
  • Har base i Aalborg og forhandles vis butikker i Danmark og tre i Norge
  • Har været underskudsgivende de senere år og gennemgik i 2019 en rekonstruktion og fik ny kapital tilført
  • I dag ejet af Carsten Friis, der i 2021 overtog det fulde ejerskab, og som også står bag andre køkkenfirmaer som Trend Lines og Kustomhouse i selskabet Friis Group
  • Skiftede i juni 2022 topledelsen ud, så bestyrelsesformand i dag er Per Erik Rudolf Skårner, mens Sten Hatting Søgaard er hentet til som ny adm. dir.

Boform-direktøren har i forbindelse med strategien sat nyt ledelseshold internt, der består af salgschef Joan Dalsgaard Pedersen, Kristian Munk-Schaltz som produktchef, mens Lasse Mæng Ambrosius får ansvaret for den daglige drift.

Ændringerne i organisationen og udvidelsen af forhandlernettet skal gå hånd i hånd med en udvidelse af kapaciteten på fabrikken i Aalborg, der beskæftiger omkring 30. Forøgelsen skal dels komme fra investeringen i nye maskiner, dels fra en ændring af produktionen på fabrikken i Aalborg, så den fra nytår alene vil koncentrere sig om produktion og branding af Boform, mens produktionen til Trend Lines og Kustomhouse flyttes.

Det skridt er nødvendigt for at få gjort op med haltende leveringstider og samtidig indfri vækstambitionerne, forklarer direktøren.

”Jeg har været rundt at møde alle forhandlere, og der er en frustration over leveringstider, der har været meget lange eller er skredet. Så vores vurdering er, at vi kan sælge meget mere ved at øge vores kapacitet.”

Selvom Borforms website skal spille en større rolle, er butikkerne den vigtigste salgskanal, siger adm. direktør for Boform, Sten Hatting Søgaard. | Foto: Screenshot/Boform.dk
Selvom Borforms website skal spille en større rolle, er butikkerne den vigtigste salgskanal, siger adm. direktør for Boform, Sten Hatting Søgaard. | Foto: Screenshot/Boform.dk

Overskud ligger ikke om hjørnet

Boform ligger i toppen af de håndbyggede kvalitetskøkkener, som der er flere af på markedet. Selvom inflation og krig har fået forbrugerne til at holde mere på pengene i hverdagen, tror direktøren, at Boforms marked er mindre prisfølsomt.

”Det er dyre køkkener, men vi henvender os til en type kunder, der køber det, de vil have, hvis de ønsker et nyt køkken,” siger Sten Hatting Søgaard og uddyber, at det er de fysiske butikker, der driver salget.

”Vores segment er ikke til onlinesalg. Der er ingen tvivl om, at vi skal være bedre på vores hjemmeside til at inspirere og lægge referencekøkkener op, men man køber ikke sådan et køkken online. Der kan man få inspiration, men det er i butikkerne, hvor der typisk sidder indretningsarkitekter, at salget sker.”

Hvad bliver det svære?

”Det bliver, om vi kan nå den omsætning, vi har sat os for. Det er et ambitiøst mål, men vi tror meget på vores forhandlere og markedet for Boform,” siger Sten Hatting Søgaard, der først venter overskud om to år.

”Der er så mange ting, vi har fat i i øjeblikket, som lige pludselig vil få effekt, men jeg tror, vi skal ind i 2024, før vi ser et overskud.”

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

Det hele begyndte med en interiørbutik i Ebeltoft på Djursland. Siden har iværksætterparret gjort populære kasser i plastic og designbrandet Bongusta til en fælles levevej. Seneste skud på stammen er brandet Made Crate.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Butikskæden Normal sælger fra et stort sortiment af varer som eksempelvis shampoo og creme til eksempelvis barberblade, slik og mobilopladere. | Foto: Charlotte de la Fuente/JPA
DetailWatch

Normals udenlandske butikker overhaler for første gang de danske

En markant vækst i Normals udenlandske butikker er hovedårsagen til butikskædens store vækst i 2021/22-regnskabet, hvor omsætningen steg med 50 pct. til 4,45 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 29. jan.
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 29. jan.
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 29. jan.
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • People and Operations Partner

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Scrum Master with a practical approach

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge