Danskerne vil skære ned på tøj og kosmetik efter høj inflation
![Tøj er nummer to over varekategorier, som danskerne vil spare på i det kommende år. Kun transportmidler overgår, viser en ny undersøgelse. | Foto: Joachim Ladefoged/JPA](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14043418.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7l2755zj34zq4fpg3ye.jpg)
Det er ingen hemmelighed, at inflationen i øjeblikket buldrer afsted på bagkant af en coronapandemi, der har forårsaget fragt- og leveringsproblemer globalt - kombineret med Ruslands invasion i Ukraine, der presser forsyningskæderne yderligere.
Den høje inflation, der ifølge Danmarks Statistik, i april lå på 6,7 pct., begynder også at sætte sit aftryk på de danske forbrugere, der for manges vedkommende er blevet nødt til at revurdere deres forbrug.
I en ny undersøgelse fra konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG), som TV 2 har beskrevet, svarer en fjerdedel af de 514 repræsentativt adspurgte, at de planlægger at skrue ned for forbruget i det kommende år.
Særligt for dele af detailhandlen kan den melding være dyster. Her vil 10 pct. af de adspurgte skrue ned for forbruget af tøj, mens det gælder henholdsvis ni og syv pct. for kosmetik og smykker. Også legetøj og spil angiver tre pct., at de vil spare på. Øverst på listen er dog transportmidler, der topper med 20 pct.
Faldende forbrug er ikke slået igennem endnu
Trods frygten for en økonomisk krise har danskerne dog endnu ikke for alvor skåret ned på forbruget, fortæller Las Olsen, Danske Banks cheføkonom, til TV 2.
”Vi kan faktisk se, at forbruget er voksende, og at folk bruger flere penge nu end før coronakrisen, siger Las Olsen fra Danske Bank, der uddyber, at det højere pengebrug ikke alene kan forklares med inflation og prisstigninger.
I seneste uge viste en befolkningsundersøgelse fra Landbrug & Fødevarer foretaget af Nordsat, at der også tegner sig en tendens i supermarkedet, hvor 25 pct. angiver, at de har købt flere fødevarer på tilbud eller er gået efter billigere mærker, siden Rusland invaderede Ukraine den 24. februar.
Selskab bag lavpriskæde med seks butikker er gået konkurs
Familieejet tømmerhandel fortsætter voldsom vækst med trecifret millionoverskud
Ny undersøgelse: Hver fjerde har ændret indkøbsvaner siden krigens start