Ny undersøgelse: Hver fjerde har ændret indkøbsvaner siden krigens start

Forbrugernes tillid er faldet markant siden krigens start i Ukraine, og det har blandt andet fået betydning for indkøbsmønsteret, viser en ny undersøgelse.
En fjerdedel af danskerne går i stigende grad efter billigere mærker eller køber flere varer på tilbud, viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. | Foto: Thomas Borberg
En fjerdedel af danskerne går i stigende grad efter billigere mærker eller køber flere varer på tilbud, viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. | Foto: Thomas Borberg

Stigende priser på fødevarer, energi og brændstof har gjort en stor del af danskerne bekymrede for pengepungen, og det begynder at afspejle sig i forbruget, hvis man skal tro en ny befolkningsundersøgelse fra Landbrug & Fødevarer foretaget af Nordsat.

Det er blandt andet på turen i supermarkedet, at der tegner sig en tendens. Her angiver 25 pct., at de har købt flere fødevarer på tilbud eller er gået efter billigere mærker, siden Rusland invaderede Ukraine den 24. februar.

Overordnet set viser rundspørgen, at syv ud af ti danskere har givet udtryk for, at de har ændret vaner siden kriges start. 37 pct. angiver, at de har sat temperaturen ned i hjemmet for at spare på energien, mens 33 pct. har sparet på benzin og diesel.

”Undersøgelsen viser, at danskerne især kigger på, hvordan de her og nu kan nedbringe deres faste udgifter. Særligt når det kommer til prisen på brændstof eller vores yndlingsfødevarer bliver det fra dag til dag tydeligt, hvordan prisen stiger. Det gør, at der bliver fokus på billigere produkter og ikke mindst tilbud,” siger Per Vesterbæk, områdechef for Analyse og Statistik i Landbrug & Fødevarer.

Danskerne vil spare op

Ifølge undersøgelsen forsøger danskerne i højere grad at lægge penge til side. Her svarer 23 pct. af de adspurgte, at de vil spare mere op end tidligere, mens 20 pct. siger, at de vil genbruge mere.

Samtidig svarer 68 pct. af de adspurgte, at de forventer at have færre penge til forbrug i de kommende tre til seks måneder.

”Det er tydeligt, at selvom der er et stort fokus på at spare og nedbringe omkostningsniveauet, så tror danskerne ikke, at det alene er nok. De fleste indstiller sig på, at de alt andet end lige kommer til at have færre penge mellem hænderne,” siger Per Vesterbæk.

Online-supermarkeder er ramt: Regningen går videre til kunderne

Detailkæder kritiserer leverandører for ”usaglige” prisstigninger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også