De danske detailvirksomheder har nok at bekymre sig om eller håndtere i øjeblikket, hvor en stærk inflation, leverings- og fragtproblemer og Ruslands krig i Ukraine fylder på den globale scene.
Det begynder de danske netbutikker også at mærke ifølge den seneste e-handelsindex-undersøgelse foretaget af YouGov for Pricerunner. E-handelsindexet måler danske e-handleres syn på det seneste kvartal, øjebliksbilledet og deres syn på fremtiden.
Her svarer 77 pct., at de har højere omkostninger sammenlignet med for et år siden, mens 74 pct. siger, at de har færre kunder i første kvartal af 2022 sammenlignet med samme kvartal i 2021.
I samme ombæring siger 6 ud af 10 virksomheder, at Ruslands krig i Ukraine har påvirket deres virksomhed negativt, mens 54 pct. af de adspurgte også angiver, at leveringskrisen stadig påvirker dem.
Kurven har derfor ramt det laveste niveau i første kvartal, siden Pricerunner og YouGov startede med at lave de kvartalsvise målinger i 2018. Resultatet for første kvartal i 2022 ligger på index 46,6, hvor et resultat på 60 ses som værende positivt. Indexet går fra 0-100.
“Den store usikkerhed i verdensøkonomien påvirker naturligvis danskernes privatøkonomi, og det rammer danske onlinebutikker hårdt. De er desuden pressede af højere materiale- og fragtpriser og et langvarigt forsyningskaos, som ikke lader til at blive løst foreløbigt. Det er dog glædeligt at se, at 38 pct. er optimistiske omkring fremtiden og forventer et stigende salg de næste 12 måneder,” siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.