Norsk sportsbranche oplever en markant nedgang i omsætning

En mild vinter, forsyningsproblemer og stigende el- og brændstofpriser er nogle af årsagerne til, at salget i de norske sportsbutikker er faldet i det seneste kvartal.
Den samlede norske omsætning i sportsbranchen falder i første kvartal efter et rekordgodt første kvartal i 2021. (Arkivfoto)
Den samlede norske omsætning i sportsbranchen falder i første kvartal efter et rekordgodt første kvartal i 2021. (Arkivfoto)

Omsætningen formåede ikke at komme op på samme høje niveau som i første kvartal i fjor for de syv norske sportskæder Intersport, Coop, XXL, Sport 1, Stadion, Sport Norge og MX-sport, der i første kvartal af 2022 samlet omsatte for knap 2,95 mia. norske kr.

Det er et fald på over 11 pct. i forhold til samme periode sidste år, viser tal fra Norsk Sportsbrancheforening.

Nedgangen skal dog ses i lyset af et rekordstærkt første kvartal i 2021, hvor den samlede omsætning for de syv sportskæder voksede med 25 pct.

Ifølge Trond Evald Hansen, adm. direktør i Norsk Sportsbrancheforening, skyldes faldet en mild vinter, effekter af coronapandemien og forsinkelser i vareleverancer som hovedårsagerne.

”Den milde start på 2022 havde udover stigende renter, rekordhøje elpriser og benzinpriser visse effekter på salgstallene,” siger han og konstaterer, at coronapandemien fortsætter med at skabe problemer i forsyningskæderne med nye nedlukninger i Kina.

Pandemi og udfordrende markedsforhold

Samtidig konstaterer Trond Evald Hansen, at Ruslands invasion i Ukraine skaber forstyrrelser i råvaremarkederne.

”Flere og flere produktkategorier oplevede forsinkelser, hvilket igen påvirkede kundetilbuddene i et vist omfang i første kvartal. Nordmændene stødte langt fra på tomme butikker, men nogle mærker i nogle kategorier var i visse tilfælde stærkt forsinkede. Mange leverandører måtte ty til flyfragt for at få varerne til Norge,” skriver brancheforeningen i en pressemeddelelse.

En af de sportskæder, der har været mærket af udfordringerne, er XXL Norge.

”Kvartalet har på mange måder været hårdt med pandemi og udfordrende markedsforhold, men vi er naturligvis glade for, at mange kunder vælger XXL,” siger Stine Trygg-Hauger, adm. direktør i XXL Norge, til Dagens Næringsliv.

Trods nedgangen i første kvartal ser det ifølge Norsk Sportsbrancheforening lyst ud for den norske sportsbranche, hvor særligt hjemmetræningsudstyr, cykler, løbesko og udendørslivstilsudstyr sælger godt

”Vi har tidligere signaleret, at cykelsegmentet har udfordringer med leveringer med leverancer, der påvirkede udbuddet af cykler seneste sommer. Mange forhandlere modtog cykler så sent som i tredje og fjerde kvartal 2021. Disse cykler er tilgængelige for forbrugerne nu, og der er masser af cykler tilgængelige,” skriver brancheforeningen i pressemeddelelsen og understreger, at den alligevel er bekymret for, at dette års leverancer også kommer sent og går ud over denne sæsons cykelsalg.

De syv sportskæder i Norge Intersport, Coop, XXL, Sport 1, Stadion, Sport Norge og MX-sport står for 57 pct. af det samlede salg af sportsudstyr i den norske detailhandel.

Overblik: Sportmaster er blevet overhalet i markedet og er milevidt fra fordums styrke

Sport 24 er ude af Sportmaster-salg: Vi har intet hørt

Sportmaster Groups polske butikker er solgt til britisk sportskæmpe

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også