DetailWatch

Svensk snusfirma på vej til at blive solgt for trecifret millionbeløb

Swedish Match har fået et købstilbud fra Philip Morris. Bestyrelsen anbefaler aktionærer at takke ja.

Philip Morris har i de seneste år haft fokus på at få flere røgfrie produkter i porteføljen. | Foto: Anna Ringstrom/Reuters

Det svenske tobaksfirma Swedish Match kan være på vej til at blive solgt i en kæmpe milliardhandel.

Selskabet har modtaget et konkret købstilbud fra den amerikanske tobakskoncern Philip Morris.

Det oplyser Swedish Match i en meddelelse. Philip Morris bekræfter tilbuddet i en anden meddelelse.

Op til bekræftelsen fra de to selskaber har det været rygtet i medier, at Philip Morris skulle arbejde på et tilbud. Nu er tilbuddet så offentliggjort.

Købstilbuddet lyder på 106 svenske kr. per aktie. Det værdisætter Swedish Match til 161,2 mia. svenske kr. I dansk valuta svarer det til lidt over 115 mia. kr.

Aktionærerne i Swedish Match skal nu vurdere, om de ønsker at takke ja til købstilbuddet. Af selskabets bestyrelse, der selv har sagt ja tak, anbefales de at gøre det.

Fokus på røgfrie produkter

Swedish Match er blandt de store producenter af røgfrie tobaks- og nikotinprodukter. Selskabet sælger eksempelvis snus, der er et røgfrit tobaksprodukt.

Philip Morris har en stor portefølje af tobaksprodukter med og uden røg. Faktisk har koncernen en portefølje på mere end 130 mærker.

Blandt de mest kendte mærker i porteføljen er cigaretmærket Marlboro.

Philip Morris har de senere år taget skridt i retning mod at fokusere mere på røgfrie produkter som eksempelvis snus. I forvejen råder koncernen over egne snusmærker.

Ambitionen om at blive endnu større indenfor røgfrie produkter er en af flere årsager til, at Philip Morris nu har budt på Swedish Match.

”Swedish Matchs dedikerede medarbejdere og ledelse har standhaftigt forfulgt virksomhedens vision om en verden uden cigaretter, samtidig med at de har leveret meget stærke resultater.”

”Vi ser frem til at bygge videre på denne succes og gå sammen om at fremskynde vores fælles røgfrie-mission,” siger Jacek Olczak, adm. direktør i Philip Morris, i meddelelsen.

Rema 1000 går over 200 millioner tilbage på bundlinjen: ”Vi er bedst i modvind”

Aarhusianske Kvickly-kunder tester nyt klimamærke på mad

Apple stopper med at producere den ikoniske iPod

Mere fra DetailWatch

Ikea-topchef i Danmark stopper

Johan Laurell, der har været adm. direktør i Ikea Danmark i de seneste knap fem år, stopper for at blive ny adm. direktør for Ikea i Frankrig. En ny kandidat er fundet, oplyser kommunikationschef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs