En del af Watch Medier

DetailWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
11.05.2022kl. 07.30

Aarhusianske Kvickly-kunder tester nyt klimamærke på mad

Et nationalt klimamærke er under udvikling, men nu tyvstarter Coop med eget klimamærke, der testes i Aarhus.
Coop omdøber Kvickly Bruuns Galleri i Aarhus til "Klima Kvickly" og mærker fødevarerne efter deres aftryk på klimaet. | Foto: Tim Barsoe/Reuters
AF RITZAU

Mens detailhandlen venter på et nationalt klimamærke, tog dagligvarekoncernen Coop tirsdag sit eget nye mærke i brug i en Kvickly-butik i Aarhus.

De klimavenlige fødevarer i Kvickly Bruuns Galleri vil fra tirsdag eftermiddag være mærket ”Et bedre klimavalg”.

”Vi laver et slags klimalaboratorium, hvor vi ved hjælp af nudging og tydelig kommunikation tester, om kunderne er klar til at vælge de klimavenlige fødevarer,” siger klimachef i Coop Jonas Engberg.

Fødevareminister Rasmus Prehn (S) har bebudet et statskontrolleret klimamærke, der skal hjælpe forbrugerne til at købe varer, der har et lavere klimaaftryk.

Danskerne udleder i gennemsnit to ton CO2 om året fra fødevarer og drikkevarer.

Så der er ifølge fødevareministeren noget at hente, hvis forbrugerne bliver bedre til at fylde indkøbskurven på grønnere vis.

Derfor har ministeren nedsat en arbejdsgruppe, og den skal senest om et år komme med et bud på, hvordan et klimamærke kan skrues sammen.

Kunder vil gerne hjælpes

Men Coop vil i gang allerede nu og mener, at man har de nødvendige data til at kunne lave et klimamærke.

”Det er jo en bunden opgave, at vi skal reducere vores CO2-udslip. Klimabelastningen fra produktion af fødevarer globalt er jo massiv og alt for stor i forhold til, hvad planeten kan holde til,” siger Jonas Engberg.

Forsøget med klimamærket i Kvickly Bruuns Galleri kommer til at forløbe et år.

Det vil give nogle erfaringer, som man ifølge klimachefen vil spille ind med i den arbejdsgruppe, som skal udvikle det nationale klimamærke.

”Flertallet af vores kunder vil gerne hjælpes til et mere klimavenligt forbrug, men de synes, det er besværligt. Derfor vil vi hjælpe dem til at navigere i junglen af klimabudskaber,” siger Jonas Engberg.

I første omgang omfatter ordningen fødevarer. Men senere vil også såkaldte nonfood varer efter planen komme med i klimamærket.

Ny e-handelsanalyse viser stort potentiale for salg af brugte varer i danske netbutikker

Salling Group udledte over 6,6 millioner ton CO2 sidste år

Relaterede artikler:

  • Elektronik og hvidevarer står for 22 pct. af de solgte brugte varer. | Foto: Valdemar Ren

    Ny e-handelsanalyse viser stort potentiale for salg af brugte varer i danske netbutikker

  • Foto: Stine Bidstrup/ERH

    Salling Group udledte over 6,6 millioner ton CO2 sidste år

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Photo: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Ni måneder efter Frasers Groups opkøb af Sportmaster Danmark gør milliardkoncernen klar til den fremtidige strategi på det europæiske fastland. En plan, der bl.a. byder på butikker over 1.000 kvm. og en markant prisreduktion. | Foto: Peter Hove Olesen
DetailWatch

Sportmasters nye strategi kan rokke markedet på mindst tre parametre

Med en stor og velsmurt indkøbsmaskine, et nyt butikskoncept, der ifølge direktør er ”revolutionerende”, og lavere prispunkter kan Sportmasters nye strategi og ejer flytte på flere brikker på dansk grund.

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

Tidens kriser sætter ikke en stopper for den franske luksuskoncern LMVH, der aldrig har solgt mere end i det forgangne år.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 13.24
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 12.37
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 09.12
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge