Modegigant varsler prisstigninger trods øget salg

Den irsk-stiftede modegigant Primark, der sælger lavpristøj i store dele af Europa, advarer om, at man vil hæve priserne på udvalgte varer i løbet af 2022 for at fastholde sin marginer. Det sker i lyset af stigende omkostninger.
Det skriver Sky News.
Det fortalte lavprismodekædens moderselskab Associated British Foods (ABF) i forbindelse med et netop offentliggjort halvårsregnskab, hvor meldingen var, at moderselskabet stod over for et intenst inflationspres på tværs af sine datterselskaber.
Prisstigningerne i Primark sker på trods for, at Primarks salg steg med 59 pct. i den første halvdel af regnskabsåret i forhold til samme seks måneder i fjor og landede på 31,5 mia. kr.
I en kommentar til prisstigningerne fortalte finansdirektør John Bason til nyhedsbureauet Reuters, at Primark havde holdt sit løfte om ikke at hæve priserne for de nuværende forårs-og sommerkollektioner.
”Vi vil absolut sikre, at vi har den bedste værdi for pengene, og det kommer ikke til at ændre sig,” siger han.
Primark blev grundlagt i 1969 af irske Arthur Ryan, men har i dag hovedkontor i Boston i Amerika. Primark har størstedelen af sine butikker i Storbritannien, men har derudover også butikker i bl.a. Spanien, Tyskland, Holland, og Portugal.
Ny ejer vil genrejse konkursramt tøjkæde: ”Vi vil gerne være stærkere i Jylland”