Pensionisterne køber mere end de unge på nettet

En ny e-handelsanalyse fra Dansk Erhverv viser, at de ældre forbrugere handler lige så meget på nettet og bruger endnu flere penge end de unge.
Børnefamilierne står stadig for den største andel af onlinehandler, viser tal fra Dansk Erhverv. | Foto: Jens Hartmann
Børnefamilierne står stadig for den største andel af onlinehandler, viser tal fra Dansk Erhverv. | Foto: Jens Hartmann

Den ældre generation bliver mere og mere digitalt vante, og det kan efterhånden ses i diverse e-handelsanalyser.

Ifølge nye tal fra Dansk Erhverv matcher pensionisterne de unge i forhold til antal handler og slår faktisk den yngre andel af befolkningen i forbruget.

Pensionisterne og de unge står for henholdsvis 15 og 14 pct. af alle onlinehandler. Men hvor de unge blot står for 10 pct. af det samlede forbrug, står pensionisterne for 17 pct.

At pensionisterne er så godt med på den digitale bølge overrasker ikke Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

”Det er efterhånden en gammel myte, at nettet ikke er noget for de ældre. Allerede før coronakrisen var de ældre med, og der er kun kommet flere til under krisen. Der er dog forskelle på, hvad forbrugerne køber, hvorfor de gør det og hvordan de betaler. Det er relevant viden for netbutikkerne,” siger han i en meddelelse.

Børnefamilier køber mest

Pensionisterne har dog stadig et stykke op til børnefamilierne, der står for 27 pct. af alle handler samt 27 pct. af det samlede forbrug.

Børnefamilierne overgås kun i det gennemsnitlige ugentlige forbrug, hvor de midaldrende bruger 1.669 kr. mod børnefamiliernes 1.594 kr.

Ifølge Dansk Erhvervs e-handelsanalyse angiver de unge typisk pris og udvalg som årsag til nethandel, mens det hos pensionisterne handler om levering til døren og manglende mulighed for at handle varerne i lokalområdet.

Der er også en betragtelig forskel på, hvilke varer de unge og pensionisterne køber. For de unge er hele 48 pct. i kategorien sko, tøj og accessories. Og selvom samme kategori også er den mest populære hos pensionisterne med 21 pct., slår den ældre generation mere ud på kategorien bolig og have, som pensionisterne med 16 pct. dominerer.

Danskere på tilbudsjagt: 40 pct. stigning i besøgende på tilbudsplatform

Stigende onlinehandel truer butikslivet i bymidterne – men kan også være redningen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også