DetailWatch

Bestseller bygger for milliardbeløb i Holland: "Vi skal tættere på marked og kunder"

Udbygningen af modekoncernens logistiknetværk er blevet en kerneprioritet for at understøtte vækst, bekæmpe flaskehalse og reducere CO2-aftryk. Arkitekt bag Jysks europæiske logistik-setup er hentet til for at løse opgaven.

Allan Kjærgaard kom i december ombord i Bestseller-ledelsen som ny logistikdirektør | Foto: PR/Bestseller

Logistikcenter Vest.

Navnet lyder måske ikke af meget, men bag den anonyme titel gemmer sig en af nøglerne til den vækststrategi, der ikke er defineret i femårsplaner, men vævet ind i fibrene på landets største modekoncern Bestseller.

Selskabet driver 2600 butikker i 38 markeder og leverer derudover varer til butikker på fysiske gader og digitale stræder til modetørstige forbrugere på i alt 70 markeder. Det indbragte i seneste regnskabsår Bestseller et rekordoverskud før skat på 4,6 mia. kr. ud af en omsætning, der steg ni pct. til 26,4 mia. kr.

Væksten var drevet af det europæiske marked, der er Bestsellers største, men distributionskæden skal smøres, hvis koncernen skal kunne holde momentum i efterspørgslen. Det er her Logistikcenter Vest kommer ind i billedet. Et nyt milliarddyrt knudepunkt på logistiklandkortet, der over de kommende år skal opføres lidt uden for Amsterdam i Holland.

”Det er en tung investering på en milliard plus, men hvis logistik og supply chain skal kunne understøtte den voldsomme vækst, vi har i Bestseller, er vi nødt til at have et mere udbredt footprint og et mere globalt setup,” siger logistikdirektør Allan Kjærgaard, der før jul blev hentet til Bestseller fra Jysk til at lave en logsitisk turnaround fra kludetæppe til damask i Bestseller.

”Vi kan ikke nøjes med ét centralt knudepunkt i Haderslev, vi er nødt til at have flere, som vi selv driver. Vi skal tættere på markedet og kunder, så vi undgår, at forsyningskæder stopper til, og så vi reducerer vores CO2-aftryk. Det er hovedsageligt et europæisk salg og europæiske butikker, vi understøtter, og det skal vores footprint (logistik-netværk, red.) afspejle.”

Nabo til Jysk

Logistikcenter Vest bliver omkring 100.00 kvm og dermed dobbelt så stort som Bestsellers nuværende knudepunkt, der er Logistikcenter Nord i Haderslev. Derudover består Bestsellers netværk af ”bufferlagre” og mindre centre i Herning, Hedensted og Taulov, samt to i Holland og et i Spanien.

Det nye centrale center i Holland skal kunne levere til Bestsellers tre salgsårer, forklarer Allan Kjærgaard, men derudover er stregerne ikke slået helt færdig.

”Den første opgave er at få defineret, hvad det nye Logistikcenter Vest skal kunne, hvilke markeder og brands det skal servicere, og hvor stort det skal være. Det skal servicere tre kanaler, whole sale, egne butikker og e-commerce. Men målet er det samme for alle at forkorte afstande og lead time (fragttid, red.) og undgå flaskehalse,” siger Allan Kjærgaard.

Han kommer med syv års erfaring som logistikdirektør i Jysk, hvor han blandt andet har stået bag opførslen af et logistikcenter til 1,5 mia. kr. i Ungarn samt et i Bulgarien til knap 800 mio. kr. Derudover har han stået i spidsen for udvidelser af Jysks logistikcentre i Sverige og Danmark.

Bestsellers brands tæller bl.a. Vero Moda, Pieces, Jack & Jones og Only. | Foto: PR/Bestseller
Bestsellers brands tæller bl.a. Vero Moda, Pieces, Jack & Jones og Only. | Foto: PR/Bestseller

Inden Allan Kjærgaard forlod Jysk var han med til at beslutte investeringen og købe grunden til endnu et logistikcenter, som Bestseller bliver nabo til i Holland. Byggetiden for Logistikcenter Vest, der skal være så automatiseret som muligt med robotter, der plukker og pakker, er flerårig .

”Vi har købt grunden. Det skal stå færdig i 2025 eller 2026. Vi køber alt udstyr i form af kraner og reoler og automatik og har p.t. et udbud i gang. Når vi har valgt en leverandør her, skal der findes en byggemester og entreprenør og så går selve byggeriet i gang,” siger Allan Kjærgaard.

Hvis logistik og supply chain skal kunne understøtte den voldsomme vækst, vi har i Bestseller, er vi nødt til at have et mere udbredt footprint og et mere globalt setup

Allan K. Kjærgaard

Spadestikket tages i en periode, hvor der er pres på forsyningskæderne, der også kan udfordre tidsplanen, men mere end det, er det rekrutteringsopgaven, Allan Kjærgaard ser som op ad bakke.

”Vi gør det så automatisk som overhovedet muligt, men en af de vigtigste indsatser i opbygningen er stadig medarbejderdelen, og det kan blive den store udfordring med det pres, der er på det europæiske arbejdsmarked. Det er op til 500 medarbejdere og at finde de rigtige kompetencer er en stor opgave.”

CO2-neutral bygning

Opgraderingen af Bestsellers forsyningslinje og netværk skal altså forhindre flaskehalse, så det ikke bliver en stopklods for at vokse. Men den skal også spille ind til reduktionen af Bestseller CO2-aftryk, som koncernen har sat højt på dagsordenen, og hvor målet på sigt er at blive CO2-neutral i driften.

Bestseller har indgået fragtaftaler med Mærsk og transportfirmaet Freja, der sænker CO2-udledningen, og Logistikcenter Vest skal bygges til at blive CO2-neutral, siger Allan Kjærgaard.

Kan I godt reducere CO2-aftryk i den mellemliggende tid?

”Vi kan stadig godt lave nogle mere bæredygtige løsninger i vores eksisterende setup, så det skal vi ikke stoppe med, men det store, langsigtede skridt kommer, når vi bygger en CO2-neutral bygning.”

Allan Kjærgaard forklarer, at Bestsellers manglende kapacitet i logistikkæden i dag primært handler om lagerkapacitet og begrænsninger i outbound eller leveringskapaciteten, og han ser ikke for sig, at Logistikcenter Vest kan stå alene for at sikre forsyningsleddet i et vækstscenarie.

”Det er nok ikke det sidste center, der bliver bygget, men der er ikke truffet beslutning om andet for nu.”

Modegigant genanvender 130 ton tekstiler

Bestseller-familie samler ejerskabet af to designvirksomheder

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs