Britisk kæde ser kæmpe vækstpotentiale på det amerikanske marked

JD Sports går efter at have mere end 1300 butikker i 2028 i USA mod 900 i dag.
Foto: May James/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: May James/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den britiske sneaker- og livsstilsbutikskæde JD Sports ser en mulighed for at slå igennem i USA, mens Nike, Adidas og Foot Locker går faldende kundetal i møde. JD Sports planlægger at åbne hundredvis af nye butikker, idet kæden satser på, at amerikanske forbrugere sætter pris på selskabets fokus på mode fremfor praktik.

Det skriver Wall Street Journal.

”Den amerikanske forbruger er interesseret i noget nyt. Jeg tror, de er blevet trætte af, at de har masser af sneakerbutikker, som ligner hinanden,” siger Régis Schultz, der er administrerende direktør for JD Sports, til avisen.

Selskabet har opkøbt en række amerikanske detailkæder i løbet af de seneste år og stiler efter at have mere end 1300 butikker i 2028 i USA mod 900 i dag. JD Sports har ifølge Schultz differentieret sig selv fra andre detailkæder ved at markedsføre sine produkter som ungdomsmode fremfor sportstøj.

Det årlige salg i selskabets butikker er mere end tredoblet over de sidste fem år til at nå 12,8 mia. dollar i 2022. JD Sports salg for det finansielle år 2023, der sluttede 3. februar, ventes at have vokset med 8 pct. sammenlignet med sidste år.

De lyse udsigter står i kontrast til selskabets hovedkonkurrenter i USA. Foot Lockers salg faldt med 10 pct. i de første tre kvartaler af 2023 sammenlignet med 2022. Både Nike og Adidas har nedjusteret deres forventninger til omsætningen i 2023 som følge af mere varsomme forbrugere.

JD Sports har i alt 3.347 butikker på verdensplan, hvoraf de største markeder er Storbritannien, Europa og USA. De udgør samlet hver omtrent en tredjedel af forretningen, skriver Wall Street Journal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også