Puma stopper omdiskuteret sponsorat af Israels fodboldlandshold
Flere har opfordret til boykot af Puma, som afviser, at beslutningen er relateret til uroen i Mellemøsten.
af ritzau
Det tyske tøjmærke Puma vil stoppe sit sponsorat af Israels fodboldlandshold.
Det skriver avisen Financial Times.
Beslutningen kommer, efter at forbrugere på ny har opfordret til at boykotte selskabet på baggrund af krigen mellem Israel og den militante bevægelse Hamas.
Sponsoratet blev også kritiseret, da aftalen blev underskrevet i 2018. Dengang anklagede aktivister ifølge Financial Times Puma for at bakke op om bosættelser på Vestbredden.
Israel erobrede Vestbredden fra Jordan i 1967 og har besat området lige siden. Jordan havde erobret det i den arabisk-israelske krig i slutningen af 1940’erne og annekterede derefter området.
Selv siger Puma dog, at beslutningen blev taget for et år siden og ikke er relateret til Israels invasion af Gazastriben, der skete i kølvandet på Hamas’ angreb på landet 7. oktober, hvor 1200 mennesker blev dræbt.
Mere end 18.200 palæstinensere meldes dræbt som følge af Israels modsvar af de Hamas-styrede sundhedsmyndigheder i Gaza.
Det har ikke været muligt at bekræfte tallene.
Israel har fået kritik for at tilsidesætte civilbefolkningen i Gazastriben i sin jagt på at udrydde Hamas.
Ifølge Financial Times ophører sponsoratet næste år.
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.