Adidas og Puma øjner muligheder på voksende marked for sportsfashion
Et succesfuldt VM i kvindefodbold i Australien og New Zealand med rekordhøje tilskuer- og seertal og kendte kvinder i fodboldtrøjer ser ud til at have skabt et nyt marked, der kan komme store sportsproducenter til gavn.
Særligt i England lød kritikken i sommer, at det var alt for svært at opspore en engelsk landsholdstrøje til at støtte kvindelandsholdet, og den kritik ser både Adidas og Puma nu ud til at imødegå, skriver Reuters.
Baggrunden er en øget interesse for den såkaldte sportsfashion, hvor man inkorporerer fodboldtrøjer eller lignende modeller i sin hverdagsstil. Nyhedsbureauet nævner bl.a., at realitypersonligheden Kim Kardashian tidligere har vakt opsigt ved at bære retro fodboldtrøjer fra Roma og Paris Saint-Germain, og at den 20-årige model Mia Regin dukkede op til Paris Fashion Week iklædt en Arsenal-trøje, en lang denim-nederdel og støvler og derved har været med til at skabe en ny stil.
”Vi oplever en hype omkring fodboldtrøjer og generelle designs påvirket af fodboldkultur på tværs af streetwear og mode,” sagde Pumas globale kreative direktør Heiko Desens til Reuters, efter Puma i seneste måned lancerede et skosamarbejde med popsangeren Rihannas Fenty-mærke.
Også Adidas ønsker at tappe mere ind i det voksende marked med flere kvindelige kunder. Den tyske sportsproducent meddeler til Reuters, at den både ønsker ønsker at imødegå behovene hos både forbrugeren, der aktivt spiller fodbold, og forbrugeren, der er tiltrukket af fodboldkulturen.
Relaterede artikler
Skechers opnår EU-forbud på skomodel i plagiatsag
For abonnenter