Knap hver fjerde solgte cykel i 2022 havde elmotor på

Ifølge Vejdirektoratet kan elcyklen meget vel på et tidspunkt blive mere populær end den klassiske model.
32 procent af de elcyklende danskere er under 40 år. | Foto: Henning Hjorth
32 procent af de elcyklende danskere er under 40 år. | Foto: Henning Hjorth
AF RITZAU

Danskerne bliver gladere og gladere for elcykler.

Hvor der næsten ikke blev solgt nogen elcykler i 2011, havde lidt under hver fjerde solgte cykel i 2022 en lille elmotor på.

Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet.

Rapporten bygger blandt andet på en spørgeskemaundersøgelse blandt 3000 danskere.

Udviklingen glæder transportminister Thomas Danielsen (V). Hvor elcyklen før blev set som en transportform for den ældre befolkning, er den nu i højere grad allemandseje, siger han.

Danielsen henviser til, at 32 procent af de elcyklende danskere er under 40 år, og så hæfter han sig ved, at elcyklen kan være en stor hjælp i områder, hvor den offentlige transport ikke kører ret tit.

”Når du bor et sted, hvor der ikke kører busser otte gange i timen, så er der brug for alternativer. Her er det positivt, at elcyklen vinder frem. Hvor 10-15 kilometer er for meget for mange på ren pedalkraft, så kan elcyklen gøre det til en reel mulighed i hverdagen,” siger han i en pressemeddelelse.

Ifølge rapporten køber danskerne typisk en elcykel, fordi den er mindre anstrengende at cykle på, og fordi der kan tilbagelægges større afstande med elektrisk hjælp.

Elcyklen er mest populær i større provinsbyer. Omkring halvdelen af elcyklisterne i rapporten svarer, at den helt eller delvist har erstattet bilen.

Marianne Foldberg Steffensen, der er talsperson på trafiksikkerhedsområdet hos Vejdirektoratet, byder ligeledes elcyklerne velkomne:

”Elcyklen har på en eller anden måde fået et lidt træls ry som værende farlig og lidt en knallert. Men lad mig lige slå fast: Det er ikke farligt at køre på elcykel. Dem, der har købt en, kører længere og flere ture,” siger Marianne Foldberg Steffensen.

Før elcyklen kan overtage helt for rugbrødsmotoren, skal prisen nok blive lidt lavere, mener hun. Men med den udvikling, der er i gang, er det ikke noget umuligt scenarie.

Hun henviser til et sammenligneligt land ikke så langt fra Danmark:

”I Holland er man simpelthen der, hvor over 50 procent af de nye cykler er elcykler. Så der vil man virkelig se i bybilledet, at hovedparten af cyklisterne kører på elcykler nu,” siger Marianne Foldberg Steffensen, talsperson på trafiksikkerhedsområdet hos Vejdirektoratet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også