Gap lukker hullet og ryger i vejret efter opjustering

Især koncernens tøjmærke Athleta klarede sig bedre end ventet i første kvartal, imens brandet Banana Republics salg steg mindst. 
Gap regner med, at salget i regnskabsåret 2024/24 vil stige ”en smule” mod den oprindelige prognose om et stort set uforandret niveau. | Foto: Brendan Mcdermid
Gap regner med, at salget i regnskabsåret 2024/24 vil stige ”en smule” mod den oprindelige prognose om et stort set uforandret niveau. | Foto: Brendan Mcdermid
MARKETWIRE

Den amerikanske modekoncern Gap drønede op med 23,5 pct. i torsdagens eftermarked, da tøjkoncernen opjusterede salgsforventningerne.

Gap regner nu med, at salget i regnskabsåret 2024/24 vil stige ”en smule” mod den oprindelige prognose om et stort set uforandret salgsniveau.

Samtidig venter selskabet nu, at bruttomarginen vil blive forbedret med mindst 150 basispoint mod tidligere mindst 50 basispoint, og derfor ventes driftsoverskuddet at gå op med omkring 45 pct., hvor buddet førhen lød på en vækst på 13-15 pct.

Første kvartal var samtidig bedre end ventet med en fremgang i det sammenlignelige salg på 3 pct. mod ventede 0,9 pct. på Wall Street.

Omsætningen hos Gap voksede desuden 3 pct. til 3,40 mia. dollar, mens konsensus her ifølge Bloomberg News var på 3,28 mia. dollar.

Det var især tøjmærket Athleta, der klarede sig bedre end ventet med en vækst i det sammenlignelige salg på 5 pct. mod et ventet fald på næsten 5 pct. Både for Old Navy og navnemærket Gap var fremgangen på 3 pct. mod spåede 2,5 pct., mens Banana Republic gik frem med 1 pct. mod et analytikerbud om et minus på 3,3 pct.

Driftsresultatet, målt på justeret EBITDA, landede for Gap i første kvartal i 329 mio. dollar. Her var ventet 198 mio. dollar.

Det justerede overskud per aktie blev på 0,41 dollar, sammenlignet med et konsensusestimat på 0,13 dollar, ifølge Bloomberg News.

Det justerede nettoresultat blev samtidig på 158 mio. dollar mod et bud på Wall Street på 47 mio. dollar.

”Gap leverede et stærkt kvartal, der overgik forventningerne på tværs af nøglemålinger. Vi vandt markedsandele for femte kvartal i træk med positive sammenlignelige salgstal for alle mærker, hvilket viser forbedret relevans over for vores kunder, mens vi udfører vores strategi om mere energi for mærkerne,” siger adm. direktør Richard Dickson i regnskabet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også