Matas snuser til 7 mia. i omsætning og lancerer ny strategi

Matas vil inden for fire år nå en omsætning på over 10 mia. kr., efter kæden allerede i år har nået tidligere vækstmål i kraft af opkøbet af svenske Kicks.
Gregers Wedell-Wedellsborg har stået i spidsen for børsnoterede Matas siden efteråret 2017. | Foto: Gregers Tycho
Gregers Wedell-Wedellsborg har stået i spidsen for børsnoterede Matas siden efteråret 2017. | Foto: Gregers Tycho
AF RITZAU & DETAILWATCH

Opkøbet af den svenske skønhedskæde Kicks og en underliggende vækst er med til at give Matas sit bedste år nogensinde målt på salg.

I det skæve regnskabsår 2023/2024, som sluttede ved udgangen af marts, fik koncernen et driftsresultat før særlige poster på lige over én milliard kroner. Det er første gang, det er sket.

Omsætningen i løbet af året endte på 6,7 milliarder kroner. Det er lige knap 50 procent mere end rekordomsætningen på knap 4,5 milliarder kroner året før.

Det viser Matas’ årsregnskab, som er blevet offentliggjort tirsdag morgen.

I juni 2023 blev det meldt ud, at Matas havde underskrevet en aftale om at købe svenske Kicks. Dermed lagde Matas-koncernen over 200 butikker i Sverige, Norge og Finland til sin forretning.

Det var med til at øge salget frem mod slutningen af året.

Mens Kicks-opkøbet var med til at hæve toplinjen, kostede det også på bundlinjen, der for hele regnskabsåret dykkede til 169 mio. kr. fra 280,7 mio. kr. året forinden.

Ny vækststrategi

I selskabets tredje kvartal, som sluttede ved udgangen af december, fik Matas en rekordhøj kvartalsomsætning på 2,5 milliarder kroner. Det var tæt på en fordobling sammenlignet med samme kvartal året før.

Ejerskabet af Kicks har været gældende i de syv sidste måneder af det samlede regnskabsår.

Matas’ topchef, Gregers Wedell-Wedellsborg, kalder året for en milepæl.

”Efter 75 års fremgang i Danmark købte vi Kicks og blev nordisk markedsleder. Det var også et rekordår,” siger han i en kommentar til regnskabet.

I forbindelse med årsregnskabet har Matas også præsenteret en ny langsigtet vækststrategi med navnet ”Win the Nordics,” hvor selskabet inden for fire år, i 2027/28, vil nå en omsætning på over 10 mia. kr. 

”Vores udgangspunkt er stærkt, og vi ser plads til at udbygge vores førerposition på det nordiske marked,” siger topchef Gregers Wedell-Wedellsborg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også