Analytiker: Pandoras brandmomentum bag "superstærkt" første kvartal

”Det vidner om, at de markedsføringskampagner, som Pandora har igangsat, virker yderst effektivt,” vurderer analytiker.
"Det her stærke brandmomentum, som vi også så i slutningen af sidste år, er fortsat ind i første kvartal - endda med en yderligere acceleration i væksten," siger Janne Vincent Kjær, der er analytiker i Jyske Bank. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix
"Det her stærke brandmomentum, som vi også så i slutningen af sidste år, er fortsat ind i første kvartal - endda med en yderligere acceleration i væksten," siger Janne Vincent Kjær, der er analytiker i Jyske Bank. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Smykkeproducenten Pandora har torsdag morgen leveret et superstærkt regnskab for første kvartal, hvor et pænt momentum for selskabets smykkebrands bidrog til en accelererende vækst.

Geografisk trak USA vanen tro den største del af læsset, mens Kina fortsat var ramt af tilbagegang. I resten af verden og særligt i Tyskland var der til gengæld fremgang i salget.

Det vurderer Janne Vincent Kjær, der er analytiker i Jyske Bank, over for Marketwire.

Pandora realiserede i første kvartal en organisk vækst på 18 pct., der var pænt over konsensus i markedet på 11 pct. Det har også medført en opjustering af forventningerne, der nu lyder på 8-10 pct. i 2024 fra 6-9 pct.

Dertil var der i første kvartal tale om en vækst i det sammenlignelige salg på 11 pct., det såkaldte like-for-like-vækst.

”Det er superstærkt. Det her stærke brandmomentum, som vi også så i slutningen af sidste år, er fortsat ind i første kvartal – endda med en yderligere acceleration i væksten, så en like-for-like-vækst på 11 pct. er altså rigtig stærkt,” siger Janne Vincent Kjær og uddyber:

”Det vidner om, at de markedsføringskampagner, som Pandora har igangsat, virker yderst effektivt, og at de investeringskroner, den kaster ind i forretningen, ser ud til at give et rigtig godt ”payback” og få en masse ekstra kunder ind i butikkerne og ekstra omsætning.”

Kina udfordrer fortsat

Pandoras vækst var i første kvartal blandt andet drevet af kampagnen Be Love, fremgår det af regnskabet.

I første kvartal voksede Pandoras største marked, USA, i nogenlunde samme takt som i det forgangne kvartal, mens Kina fortsat halter efter. Det seneste vækstskud på stammen var dog Tyskland, der sprang op som følge af et stigende antal kunder.

”Væksten i USA er stort set på niveau med, hvad vi så i fjerde kvartal. Der lød den på 10 pct. like-for-like, og nu er den på 9 pct.,” siger Janne Vincent Kjær og fortsætter:

”Kina er et udfordrende marked for Pandora, men har sådan set også været det, så det er ikke, fordi trenden ser væsentligt forskellig ud, sammenlignet med hvad vi så i fjerde kvartal. Der var like-for-like-væksten også minus 12 pct. Ikke de store overraskelser på den front.”

Til gengæld ser Tyskland ”superstærkt ud”, konstaterer analytikeren. Her var der i første kvartal tale om et salg på 472 mio. kr. - en fremgang på hele 67 pct. sammenlignet med første kvartal sidste år.

Pandora stiger 6,1 pct. til 1148,50 kr. efter regnskabet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også