Pandora og andre luksusbrands løftes af kinesisk rejse- og købelyst

Kina er et nøglemarked for luksusvarer.
Det kinesiske marked er omsætningsmæssigt blandt de mindste for Pandora.
Det kinesiske marked er omsætningsmæssigt blandt de mindste for Pandora.
AF MARKETWIRE

Det kinesiske nytår har fået gang i rejselysten, og det slår ud på de europæiske luksus-aktier.

På de første seks dage af den kinesiske højtid er der foretaget mere end 61 mio. togrejser, viser officielle rapporter ifølge Bloomberg News. Det er det højeste antal i de fem år, som Bloomberg har data fra.

Og da Kina er et nøglemarked for luksusvarerne, så ligger den type aktier pænt til fredag i middagshandlen.

Herhjemme topper Pandora C25-indekset med et plus på 2,4 pct. til rekorden 1134,50 kr.

På børsen i Hongkong steg Prada 3,6 pct. fredag, og i Europa ligger den franske Gucci-ejer Kering i et plus på 3,1 pct., italienske Salvatore Ferragamo stiger 2 pct., britiske Burberry går 1,9 pct. frem i middagshandlen.

I det brede europæiske aktieindeks Stocxx 600 ligger sektoren under et med et plus på 1,2 pct. fredag middag. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også