Svensk opkøb banker toplinjen i Matas i vejret
Købet af den svenske kosmetikkæde Kicks ser ud til at bære frugt for Matas Group.
Selskabet har fredag aflagt regnskab for årets sidste kvartal, der indeholder tal for julehandlen.
De viser – blandt andet takket være bidraget fra Kicks – en rekordhøj omsætning på 2,5 mia. kr., hvilket er tæt på at være en fordobling i forhold til samme periode i 2022.
Dertil kommer et overskud, der med 163 mio. kr. også lægger lidt til i forhold til sammenligningskvartalet.
”Matas og Kicks’ første jul som ét nordisk selskab var en klippefast succes. På trods af makroøkonomisk usikkerhed og igangværende integrationsarbejde eksekverede gruppen fejlfrit, øgede salget på alle markeder og kanaler og forbedrede den underliggende indtjening,” lyder det fra adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg.
De gode resultater betyder, at Matas nu tror på en lidt højere omsætning end tidligere udmeldt, når boet efter det skæve regnskabsår 2023/24 skal gøres op om tre måneder.
Tabel for Matas’ regnskab for tredje kvartal af 2023/24:
Mio. kr. |
Q3 2023/24 |
Q3 2022/23 |
Omsætning |
2508 |
1396 |
EBITDA fsp | 424,1 |
295,9 |
Overskud efter skat | 163,2 |
147,3 |
Organisk vækst, % |
9,2 |
1,2 |
EBITDA-margin fsp |
16,9 |
21,2 |
Forventninger til regnskabsåret 2023/24:
Ved Q3 2023/24 |
Den 9/1 2024 |
Ved Q2 2023/24 |
|
Samlet omsætningsvækst |
6.650-6.750 mio. kr. | 6.650-6.750 mio. kr. | 6.400-6.600 mio. kr. |
EBITDA-margin før særlige poster |
omkring 15 pct. |
omkring 15 pct. |
Omkring 15 pct. |
Relaterede artikler
L'Oréal opkøber dansk hudplejeselskab
For abonnenter