Adidas skuffer med prognosen for 2024

Forventningen om et driftsoverskud på 500 mio. euro er markant under analytikerforventningerne.
Foto: Kacper Pempel/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Kacper Pempel/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Adidas har onsdag aften lagt en skuffende prognose for 2024 frem, samtidig med at de foreløbige tal for 2023 ligger i underkanten af det ventede, om end de er bedre end selskabets seneste udmelding.

Sportstøjskoncernen regner med at levere et driftsoverskud i 2024 på 500 mio. euro, fremgår det af en meddelelse.

Det er dog noget under det ventede niveau hos analytikerne, hvis konsensus ifølge Bloomberg News er på 1270 mio. euro.

Samtidig ses toplinjen vokse med et midt-encifret procentuel rate.

For 2023 viser de foreløbige regnskabstal, at overskuddet på driften endte på 268 mio. euro. Det er noget bedre end Adidas’ egen prognose om et underskud på denne post på 100 mio. euro, men i markedet var forventningen alligevel et plus på 290 mio. euro. I 2022 havde Adidas her et overskud på 669 mio. euro.

”Den bedre udvikling blev drevet af en bedre end forventet drift i fjerde kvartal og virksomhedens beslutning om ikke at afskrive størstedelen af sit eksisterende Yeezy-lager,” hedder det i meddelelsen onsdag.

Prognosen inkluderede senest en afskrivning af de resterende Yeezy-lagre på 300 mio. euro, men efter en beslutning om at frasælge lagrene er det nu sat ned til en ”lav tocifret” nedskrivning målt i millioner af euro.

Nedskrivningerne skyldes, at samarbejdet med Yeezy sidste år blev indstillet, efter at den kontroversielle rapper med navnet Ye, oprindeligt kendt som Kayne West, lod sig vise offentligt med en t-shirt med teksten ”White Lifes Matter”, der er et slogan fra den amerikanske, politiske højrefløj, og efter at han havde fremsat antisemitiske udtalelser.

I faste valutaer udviklede salget sig fladt i 2023, mens der uden justering var tale om et minus på 5 pct. til 21,43 mia. euro sammenlignet med en forventning i markedet på 21,54 mia. euro.

”Salgsudviklingen i 2023 blev påvirket af betydeligt reduceret levering til engroskanalen som led i virksomhedens succesrige initiativer til at nedbringe høje lagerniveauer,” hedder det dog.

”Derudover havde afbrydelsen af Yeezy-samarbejdet en negativ effekt på omsætningsudviklingen i løbet af året.”

I 2022 var Yeezy-salget på 1200 mio. euro, mens det i 2023 faldt til 750 mio. euro.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også