To år inde i krigen daler Eccos og Rockwools omdømme stadig

Eccos omdømme har tabt anseelse i forhold til bl.a. lederskab og produkt, viser måling fra konsulenthuset Caliber.
Ecco har valgt at fastholde sine forretningsaktiviteter i Rusland, hvor koncernen har mere end 200 butikker, trods landets invasion af Ukraine. | Foto: PR/Ecco
Ecco har valgt at fastholde sine forretningsaktiviteter i Rusland, hvor koncernen har mere end 200 butikker, trods landets invasion af Ukraine. | Foto: PR/Ecco
AF MARKETWIRE/DETAILWATCH

En byge af kritik ramte koncernerne Rockwool og Ecco, der nægtede at trække sig ud af Rusland efter invasionen af Ukraine. Nu viser en ny måling fra konsulenthuset Caliber, at de to selskaber er blevet ramt exceptionelt hårdt på deres omdømme.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Imens flere selskaber led store tab ved at trække sig ud af Rusland efter invasionen af Ukraine, lider selskaber, som valgte af blive i Rusland, nu tab på omdømme, viser en ny måling fra konsulenthuset Caliber.

Særligt hårdt er det gået ud over milliardkoncernenerne Rockwool og Ecco, hvis omdømme er blevet ramt exceptionelt hårdt blandt danskerne. På en skala fra meget højt til meget lavt med middel i midten, er Rocwool gået fra at ligge højt til nu at ligge lavt på skalaen. Samtidig er Eccos omdømme faldet fra relativt højt til at ligge lavt. Rockwool er desuden det selskab i C25, som er faldet mest det seneste år.

”Mange ser det nok som udansk at gå imod den etiske retning, der generelt er i befolkningen,” siger seniorrådgiver i Caliber Søren Holm, der understreger, at det ofte er en svær og langsom proces at vende et dårligt omdømme.

Opgørelsen fra Caliber viser desuden, at Rockwool særligt har mistet anseelse i spørgsmålet om ansvarlighed, hvorimod Ecco har mistet tab i anseelse i forhold til autenticitet, inspiration, lederskab, produkt og innovation.

”Den meste robuste positive adfærd er stadig inspireret af et godt produkt, men det lader til at virksomhedens ageren og negative presse omkring situationen i Rusland ud over viljen til at sige noget positivt og ville søge job hos Ecco også har påvirket købsadfærden negativt,” siger Søren Holm. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også