L'Oréals salgsvækst blev bremset af afdæmpet udvikling i Kina
Den franske skønhedsgigant L’Oréal rapporterer et øget salg i tredje kvartal til trods for, at den kinesiske økonomi har været langsom om at komme sig oven på ophævelsen af coronarestriktionerne seneste år.
Det skriver Financial Times.
Koncernens salg steg med 11,1 pct. sammenlignet med tredje kvartal sidste år, hvilket var en smule under konsensusestimaterne rapporteret af banken Barclays. Væksten i kosmetikselskabets største markeder Europa og USA var med til at opveje et fald i salget på 4,8 pct. i det nordlige Asien, der faldt langt fra forventningerne om en salgsvækst på 14 pct. I Europa voksede salget med 16,2 pct., mens det tilsvarende tal for Nordamerika var 11,8 pct.
Ifølge Financial Times steg salget i Kina med 7,7 pct. til trods for en afdæmpet genopretning i skønhedssektoren i landet. Salgstallene blev blandt andet ramt af, at den kinesiske regering for nylig har slået hårdt ned på de såkaldte daigou. Det er en betegnelse for personlige shoppere, der køber luksusvarer udenfor Kina i eksempelvis Sydkorea og sælger det videre på det kinesiske fastland med avance.
”Mens vi ville ønske, at markedet i Kina var mere dynamisk, så har vi bevist, at vi ikke behøver det kinesiske marked for at vokse,” siger Nicolas Hieronimus, adm. direktør i L’Oréal, til avisen.
Væksten var sløvest i selskabets luksusdivision, der voksede med 3,2 pct. Det peger ifølge Financial Times sammen med den franske luksuskoncern LVMH’s resultater i sidste uge på, at salget af luksusvarer går mere almindelige vækstniveauer i møde efter flere år med rekordsalg.