Japans største tøjkoncern øger omsætningen med 20 pct.

Modekoncernen består af ni tøjmærker – heriblandt Uniqlo, der har en butik i København.
Tadashi Yanai stiftede Uniqlo i 1984 i Japan. I dag tæller tøjkæden mere end 2400 butikker globalt. | Foto: Takehiko Suzuki/ap/ritzau Scanpix
Tadashi Yanai stiftede Uniqlo i 1984 i Japan. I dag tæller tøjkæden mere end 2400 butikker globalt. | Foto: Takehiko Suzuki/ap/ritzau Scanpix

Tøjkoncernen bag den japanske tøjkæde Uniqlo, Fast Retailing, øgede i seneste regnskabsår omsætningen fra 109 til 131 mia. kr., hvilket er en stigning på 20 pct., skriver Børsen.

Derudover øgede koncernen overskuddet til 20 mia. kr. før skat.

Uniqlo udgør størstedelen af koncernen, og væksten kommer især fra Uniqlos internationale salg, der står for knap halvdelen af omsætningen i Uniqlo gennem over 2400 butikker i 21 lande – heriblandt en butik i København.

Ifølge Børsen forventer Fast Retailing i det kommende regnskabsår at øge omsætningen yderligere med 10 pct., så salget når 144 mia. kr., mens overskuddet ventes vokse med 2 mia. kr. til 22 mia. kr.

Uniqlo er stiftet af Tadashi Yanai, der er blevet mangemilliardær på modeforretningen med en formue på 35 mia. dollar, svarende til 248 mia. kr. Det gør ham og Yanai-familien til Japans rigeste.

Fast Retailing er en af Japans største virksomheden og den største tøjkoncern i landet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også