Matas bygger egen kunstig intelligens: "Det bliver det store ryk"

TEMA | AI-agenten Maia, ”Matas Artificial Intelligence Agent”, er spydspids i Matas’ strategi for brugen af kunstig intelligens. ”Det er en rejse, der kommer til at fortsætte,” siger direktør.
”Vi har som mange andre store virksomheder taget fat på at bygge vores egen AI-model,” siger Brian Andersen, der er digital direktør i Matas. | Foto: Stine Bidstrup
”Vi har som mange andre store virksomheder taget fat på at bygge vores egen AI-model,” siger Brian Andersen, der er digital direktør i Matas. | Foto: Stine Bidstrup

Apple har Siri, Google har Alexa, og i danske Matas har man – uden sammenligning i øvrigt – Maia. 

Matas-kæden er gået i gang med at støbe fundamentet for brugen af kunstig intelligens med opbygningen af kædens egen AI-agent, nemlig Maia, som står for Matas Artificial Intelligence Agent

Agenten kan trække på flere sprogmodeller som fx ChatGPT fra OpenAI, men virker i sit eget, lukkede miljø. Målet er todelt: Større datasikkerhed og -ansvarlighed samt opbygningen af en specialiseret AI-agent med Matas-dna.

”Vi har som mange andre store virksomheder taget fat på at bygge vores egen AI-model. Lige nu er vi i gang med at samle erfaringer, men det er en rejse, der kommer til at fortsætte de næste mange år,” siger Brian Andersen, digital direktør i Matas, til DetailWatch. 

Selvom generativ AI med ChatGPT er blevet næsten allemandseje, ser Matas først og fremmest perspektiv i at kaste kræfterne i en egen kunstig intelligens, der bliver fodret og trænet med Matas-data – fra tekst- til transaktions- og brugerdata.

”Når vi bruger de her AI-modeller internt og ud mod vores kunder, så kan de meget mere end de offentligt tilgængelige modeller, fordi den er opdateret med vores egen viden,” siger Brian Andersen. 

”Vi tror, de virksomhedsspecifikke AI-modeller bliver det store ryk.”

Kritisk til output

Mens ChatGPT er en ekstern platform, som brugerne afgiver data til, ser Matas mindre risiko for, at datasikkerheden bliver kompromitteret, når data holdes i Maias lukkede system, forklarer Brian Andersen.

”Når man deler data med Matas skal man have tillid til , at de bliver behandlet ansvarligt. Det gælder både før og efter AI-bølgen,” siger han. 

”Så det at bygge nogle lukkede systemer og få uddannet medarbejderne til, hvad man må, og hvad risici er, og også forholde sig kritisk til output fra AI og om det er noget, der forbedrer kundeoplevelsen eller ej, er det vigtige.” 

Matas satser på samspillet mellem fysiske butikker og onlinesalg og -rådgivning. Godt en fjerdedel af salget ligger i dag på nettet. | Foto: Sofia Busk
Matas satser på samspillet mellem fysiske butikker og onlinesalg og -rådgivning. Godt en fjerdedel af salget ligger i dag på nettet. | Foto: Sofia Busk

Arbejdet derfra handler ifølge direktøren nu om at ”fintune” AI-agenten, så den bliver bedre til at forstå Matas’ tone of voice og fokus. Matas arbejder derfor på at loade AI-agenten med eget indhold. Jo mere kontakt og input Maia har med Matas’ ansatte og data, jo klogere bliver den på Matas som organisation og forretning. 

Arbejdet er stadig på begynderstadiet, men de første pilotprojekter er i gang, forklarer Brian Andersen.

”Vores første test case har været at træne den på vores personalehåndbog, så ansatte kan stille spørgsmål til barsel, personalerabatter eller andet på samme måde, som hvis de havde talt ”mundtligt” med en HR-medarbejder,” siger han. 

”For os er det en måde at få erfaring med vores egne domænespecifikke modeller, som skal danne fundament for fremtidige både interne og eksterne anvendelser.”

Venter flere AI-modeller

Rent teknisk har Matas valgt en strategi, hvor Maia vil kunne trække på forskellige typer af sprogmodeller end ChatGPT, der i dag er den mest kendte platform for generativ AI. 

Brian Andersen forventer, at der i fremtiden kommer mange flere og mere specialiserede modeller inden for kunstig intelligens, der kan understøtte forskelige processer. Derfor er det også tanken, at Maia skal kunne trække på flere for at få så bred en vifte af værktøjer og viden som muligt. 

”Vores tanke er at bygge et framework, der kan bruge forskellige modeller i forskellige sammenhæng. Der begynder at komme mere målrettede sprogmodeller, der er gode til bestemte funktioner,” siger Brian Andersen. 

Tankerne om de længere og større perspektiver i Maia, og hvor bredt den vil kunne bruges, holder Matas dog foreløbig internt. 

”Hvor meget den skal bruges til og hvordan, er for tidligt at sige og ikke noget, vi deler. Lige nu handler det grundlæggende om, hvad det er for et fundament, vi skal stå på som virksomhed for at kunne drage fordel af AI,” siger han.

Læs de øvrige artikler i tema-serien om AI i detailbranchen her:

To glas rosé og AI har effektiviseret økonomistyringen i netbutik med 40 pct.

Bestseller sætter AI højt på dagsordenen: ”Det påvirker alle funktioner”

AI banker på i detailbranchen: ”Man skal holde sig vaks lige nu”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også