De overgåede forventninger i salget hos LVMH skal ses i lyset af, at konglomeratet af luksusbrands er lykkedes med at komme ud til en større målgruppe, der ikke kun tæller de rigeste. Det siger Dorte Wimmer, der er direktør i analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia til Børsen.
“Med Louis Vuitton i spidsen har LVMH været enormt dygtige til at nå bredere ud. Hvis man går forbi deres butikker på Strøget, står der mange mennesker i kø hver eneste dag. Nogle køber hele paletten, imens andre bare skal have en lille taske eller en nøglering. De har virkelig formået at gøre det attraktivt uden at ødelægge brandet,” siger Dorte Wimmer, der foruden sit daglige virke også er tilknyttet CBS, til avisen.
LVMH, der står bag 75 luksusbrands som Hublot, Louis Vuitton og Dom Pérignon, lagde tirsdag aften regnskabstal for andet kvartal frem, der var bedre end ventet. Koncernen oplevede i kvartalet en stigning i omsætningen på 13 pct. til 21,21 mia. euro mod ventede 21,02 mia. euro, mens den organiske vækst i perioden lød på 17,0 pct. mod spåede 15,1 pct.
En ridse i lakken var dog fortsat pres på det amerikanske marked med en mindre negativ vækst.
Samlet omsatte LVMH i første halvdel af 2022 for knap 315 mia. kr. mod lige over 250 mia. kr. i første halvdel af 2022. Omkring halvdelen af omsætningen kommer fra tøj og lædervarer, skriver Børsen.