Skuffende salg i Kina giver nedgang til Bang & Olufsen

Det danske selskab Bang & Olufsen har haft nedgang i sit salg. Det er især salget i Kina, der er gået tilbage.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Et skuffende salg i Kina giver det danske Hi-Fi-selskab Bang & Olufsen problemer.

I det skæve regnskabsår 2022/23 har selskabet omsat for 2,75 milliarder kroner. Det er syv procent mindre end det foregående regnskabsår.

Det viser selskabets årsregnskab, som er offentliggjort torsdag morgen.

”Det har været et hårdt år. Den makroøkonomiske situation og situationen i Kina har påvirket os og har haft betydning for omsætningen. Så vi er ikke tilfredse,” siger topchef i Bang & Olufsen Kristian Teär.

I løbet af hele regnskabsåret er omsætningen i Asien faldet med 19 procent.

Alligevel påpeger Kristian Teär, at der er gode takter mod slutningen af regnskabsåret.

Bang & Olufsens omsætning kommer fra salg til blandt andet butikker. Og her ligger salget syv procent lavere end året før.

Men kigger man på salget ude i butikkerne, det som kaldes ”sell out”, ligger det blot to procent under det foregående regnskab.

”Vi ser, at sell out er stabilt, og at der er efterspørgsel på vores produkter. Vi får flere kunder, og flere kunder køber deres andet produkt. Så fra det synspunkt er vi overbeviste om, at vores strategi er rigtig,” siger Kristian Teär.

Fortsat usikkerhed i 2023

Struer-selskabet arbejder med en strategi, det kalder ”Luxury timeless technology”. Den handler om Bang & Olufsens position på markedet for luksuslyd.

Da den kinesiske regering droppede sin nedlukningspolitik i december, steg antallet af coronasmittede i landet. Og det påvirkede salget negativt.

I december, januar og februar gik selskabets samlede omsætning 18 procent tilbage sammenlignet med samme kvartal året før. Det resulterede i, at Bang & Olufsen tabte 55 millioner kroner i løbet af de tre måneder.

Men i løbet af fjerde kvartal er salget i butikkerne begyndt at stige i Kina igen, fortæller Kristian Teär.

”Det kommer fra et lavt udgangspunkt, men der er god vækst,” siger han.

Kigger man udelukkende på fjerde kvartal, ender Bang & Olufsen da også med at tjene penge. Her er resultatet efter skat på 11 millioner kroner.

Resultatet i løbet af hele regnskabsåret ender som et underskud på 141 millioner kroner. Det er fjerde år i træk, at selskabet har minus på bundlinjen.

Selskabet forventer en vækst på mellem nul og ni procent i omsætningen for regnskabsåret 2023/24.

”Vi tror på, at vi bliver profitable og kan skabe vækst næste år. Mange ting kan ske. Men som tingene ser ud nu, tror vi på, at vi har et bedre år foran os,” siger Kristian Teär.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også