"Ufavorabelt" vejr har presset H&M – men juni er startet godt

Selvom salget voksede fra marts til maj, var væksten ikke så høj som forventet og primært drevet af valutaændringer.
Opgjort i lokale valutaer var salgsvæksten nogenlunde flad sammenlignet med sidste år, oplyser selskabet. | Foto: Jens Dresling
Opgjort i lokale valutaer var salgsvæksten nogenlunde flad sammenlignet med sidste år, oplyser selskabet. | Foto: Jens Dresling
AF MARKETWIRE

Den svenske tøjgigant H&M var i det forskudte andet kvartal påvirket af ”ufavorabelt” vejr – ifølge Bloomberg News især af koldt vejr i marts.

Selvom tøjsalget voksede i perioden, levede væksten ikke op til analytikernes forventninger.

”Salget i andet kvartal var påvirket af ufavorabelt vejr sammenlignet med samme periode sidste år på flere af H&M’s store markeder,” skriver tøjproducenten i en periodemeddelelse for andet kvartal af den forskudte regnskabsperiode 2022/23.

H&M solgte i marts, april og maj for 57,62 mia. svenske kr., hvilket svarer til en vækst på 5,7 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Det var dog stadig under de 58,34 mia. svenske kr., som analytikerne ifølge Bloomberg News havde regnet med.

Opgjort i lokale valutaer var salgsvæksten nogenlunde flad sammenlignet med sidste år, oplyser selskabet.

H&M-aktien stiger dog med 5,5 pct. på børsen i Stockholm, og det skyldes en melding om, at salget i juni er startet godt.

”Juni er kommet godt fra start,” skriver selskabet i forbindelse med regnskabet.

Det endelige regnskab offentliggøres 29. juni.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også