Pandora: Analytikerne venter organisk vækst i den højeste ende i 2023

Analytikerne er mere optimistiske for Pandoras 2023 end selskabet selv.
Pandora har planer om at relancere smykkemærket i Kina, og de planer er fortsat intakte. | Foto: Screeshot/pandora
Pandora har planer om at relancere smykkemærket i Kina, og de planer er fortsat intakte. | Foto: Screeshot/pandora
AF MARKETWIRE

Det ser ud til, at Pandora har været for konservative i forbindelse med at regne sig frem til, hvordan den organiske vækst lander i år.

Mens smykkekoncernen selv venter en organisk vækst i spændet minus 2 til plus 3 pct., så venter analytikerne, at væksten organisk vil ende på 3 pct., viser et estimat indsamlet af Pandora selv efter regnskabet for første kvartal.

Dermed har de analytikere, der følger smykkeaktien, skruet en anelse op for forventningerne, da de i i maj ventede en organisk vækst for hele året på 2 pct.

EBIT-marginen – eller overskudsgraden – får ligeledes et nøk op til 25,3 pct. mod analytikernes tidligere skøn på 23 pct. Her venter Pandora selv fortsat at ramme omkring 25 pct.

I forbindelse med regnskabet for første kvartal tog Pandora et lille skridt frem og hævede bunden af forventningerne fra minus 3 pct. til minus 2 pct.

”Vi har ændret guidance i den nedre del, fordi vi ikke tror - efter hvad vi ser nu - at det kommer til at blive værre makroøkonomisk, end hvad vi har set i kvartalet. Og derfor ser vi det ikke som realistisk, at vi skulle lande i bunden af forventningerne,” sagde koncernchef Alexander Lacik til MarketWire i forbindelse med regnskabet den 3. maj.

”Derimod rører vi ikke ved toppen, da tingene fortsat er ganske usikre, som det ser ud nu. Vi tror, at Europa måske er gennem bunden og venter nu et lidt ”blødere” andet halvår. USA er stadig udfordret, og markederne er stadig negative, som vi så i fjerde kvartal. Kina er på vej tilbage - selv om det går lidt langsomt. Og så ser resten af verden mere eller mindre ud som i forrige kvartal,” sagde smykkechefen dengang.

I kvartalet var den organiske vækst på 1 pct.

Kina overvåges

Pandora har fokus på Kina, som igen skal blive den vækstbombe, den var, inden corona. Siden gik næsten al handel i stå i landet på grund af de massive nedlukninger, der ramte butikkerne.

I sidste uge kom det frem, at endnu et stort udbrud af covid-19-tilfælde har ramt Kina , og sundhedseksperter vurderer, at landet kan blive ramt af op mod 65 mio. nye tilfælde om ugen mod slutningen af juni. Og det kan påvirke den igangværende genåbning i verdens næststørste økonomi.

Pandora har planer om at relancere smykkemærket i Kina, og de planer er fortsat intakte. Til MarketWire oplyser selskabet, at ”vi holder selvfølgelig øje med situationen, men vores planer har ikke ændret sig.”

I fjerde kvartal 2018 – det sidste inden coronapandemien ramte – stod Kina for den største vækst i omsætningen i forhold til samme kvartal for et år siden.

De kinesiske kunder havde fortsat smag for Pandora-smykkerne, og på det kinesiske marked blev der omsat for 511 mio. kr. i kvartalet mod 389 mio. kr. i fjerde kvartal 2017. Omsætningsvæksten i danske kr. var på 31 pct. mod 53 pct. i fjerde kvartal 2017.

I første kvartal i år var den organiske vækst i landet på minus 35 pct. og på minus 36 pct. for hele 2022.

Tabel for Pandora s regnskab for første kvartal af 2023:

mio. kr.
Efter Q1 FY 23(e) Før Q1 FY 23(e)
FY 22
Omsætning
26.745 26.646 26.463
Organisk vækst (%)
3
2
7
Bruttomargin (%)
77,5 77,0
76,1
EBIT
6749
6695
6743
EBIT-margin (%)
25,3
23,0
25,5
Nettoresultat
5011
5012
5029

Der er tale om medianestimater indsamlet af Pandora blandt op til 14 analytikere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også