Zalando omdøber bæredygtighedspris

I stedet for netbutikkens Sustainability Award indfører Zalando nu en såkaldt Visionary Award ved den københavnske modeuge. Rettet.
Zalandos nye pris "vil anerkende fremtidens skabere og gøre det muligt for designere at vise ikke kun deres bæredygtighedsindsats, men også deres dedikation til design og kreativitet, innovation og positiv social indvirkning," lyder det. | Foto: Zalando
Zalandos nye pris "vil anerkende fremtidens skabere og gøre det muligt for designere at vise ikke kun deres bæredygtighedsindsats, men også deres dedikation til design og kreativitet, innovation og positiv social indvirkning," lyder det. | Foto: Zalando

Efter igennem tre år at have uddelt sin egen bæredygtighedspris ved Copenhagen Fashion Week, har den tyske modeplatform og sponsor af Københavns modeuge nu besluttet at ændre formatet. 

I stedet for den tidligere Sustainability Award træder en Zalando Visionary Award nu i kraft. Det meddelte danskernes foretrukne netbutik i en pressemeddelelse tidligere på ugen.

Den nye pris skal vurdere brands ud fra de tre fokusområder kreativitet og design, social indvirkning og innovation. 

”Med Zalando Visionary Award ønsker vi at advokere for brands, der deler Zalandos værdier, og sætte fokus på initiativer, der kan bidrage positivt til modebranchen. At udvide omfanget af prisen med de nye søjler: kreativitet og design, social indvirkning og innovation giver en unik mulighed for at udforske flere aspekter af hvert brands DNA,” siger direktør for Zalandos designer- og luksuskategori Lena Sophie Röper. 

Alle deltagere i konkurrencen skal dog leve op til Copenhagen Fashion Weeks 18 minimumsstandarder inden for bæredygtighed, der også giver adgang til at modeugens officielle program, og dermed bliver bæredygtighed fastholdt som udgangspunkt for prisen, skriver Zalando. 

Grønt fokus udsat for satire

Zalandos pris har i løbet af året været udsat for kritik gennem DR’s satireprogram Adnan og de grønne løgne

I 2021 anmeldte Forbrugerrådet Tænk, der også medvirker i DR’s program, Zalando og en række andre webshops til Forbrugerombudsmanden for ikke at overholde reglerne omkring markedsføring af bæredygtige tiltag. 

Dette fik ifølge Tænks formand Anja Philip webshoppen til at ændre kategorien for ”bæredygtige” produkter til i stedet at hedde ”bæredygtighed”. 

”Men det er jo bare en måde at omgås det på, fordi som forbruger – jamen bæredygtig eller bæredygtighed – det opfatter vi på samme måde som noget der er meget positivt. Så det er jo ren vildledning,” sagde Anja Philip i DR’s program. 

Rettet tirsdag 25. april kl. 07.40: I en tidligere version af denne artikel fremstod det at Zalando havde sløjfet sin Sustainability Award, men ifølge netbutikken er prisen rettere gået ind i en ”ny fase”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også