Smykkekæmpe planlægger "genstart" i Kina

Pandora går stålsat efter at levere forventet indtjening uanset inflation, meldte smykkeselskabets top på sin generalforsamling, ifølge Finans. 
Pandoras omsætning steg i 2022 til 26,4 mia. kr. fra 23,4 mia. kr. året før. | Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup
Pandoras omsætning steg i 2022 til 26,4 mia. kr. fra 23,4 mia. kr. året før. | Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup

I 2023 regner den danske smykkekoncern Pandora med en organisk vækst i omsætningen på 3 pct. – eller et tilsvarende fald. Dermed lyder der lidt andre toner end for regnskabet i fjor, der viste en vækst på 7 pct. til 26,4 mia. kr., skriver Finans.

Men for smykkeproducenten er det afgørende at aktiemarkedet har ”tillid til kommunikationen og vores meldinger, som tidligere var en udfordring for Pandora. Derfor giver vi klare meldinger – også om usikkerhed,” lød det fra bestyrelsesformand Peter Ruzicka på selskabets nyligt overståede generalforsamling.

Trods udsigterne til et potentielt fald i omsætningen regner Pandora med, at resultatet målt i den såkaldte ebit-margin ender på samme niveau som de foregående år.

Efter en svær periode i Kina påvirket af coronarestriktioner og lukkede butikker dykkede Pandoras salg i landet næsten 40 pct. i 2022, planlægger koncernen ifølge topchef Alexander Lacik nu en ”genstart” på det kinesiske marked.

Pandoras tidligere udmeldte ambitioner om at tredoble omsætning i Kina er derfor ”intakte”, fortalte Alexander Lacik, der afviste at kommentere den politiske risiko ved at drive forretning i Kina.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også