Secondhand er højt på dagsordenen for presset amerikansk detailbranche

Secondhand-markedet var et varmt emne på National Retail Federations detailkonference i New York, skriver Retail Dive.
Ifølge medstifter af luksus-secondhandplatformen Leprix Emily Erkel er det et marked, der vokser 11 gange så hurtigt som den traditionelle detailhandel. | Foto: Udklip fra hjemmeside
Ifølge medstifter af luksus-secondhandplatformen Leprix Emily Erkel er det et marked, der vokser 11 gange så hurtigt som den traditionelle detailhandel. | Foto: Udklip fra hjemmeside

Kort efter verdens største detailhandelsorganisation NRF’s årlige konference the Big Show lukkede ned i New York i denne uge, måtte branchen se sin forventning til det amerikanske detailsalg blive skuffet.

I en tid, hvor inflation og usikre økonomiske udsigter præger detailsektoren, havde branchen på konferencen da også rettet fokus mod et marked, der til gengæld vokser, nemlig gensalg, skriver Retail Dive.

Ifølge et estimat fra finanshuset Morningstar kan secondhand-markedet i USA ramme 300 mia. dollar i 2031.

”Det vokser tre gange så hurtigt som det primære marked. Og hvis du er i detailhandlen i dag, ville alle sandsynligvis være meget glade for at få noget, der vokser meget hurtigt med tocifrede vækstrater,” sagde Brian Ehrig, partner i konsulenthuset Kearny og moderator for et NRF-panel om det voksende marked.

Imens vokser markedet for luksus-secondhand-produkter ifølge medstifter af genbrugsplatformen Leprix Emily Erkel 11 gange så hurtigt som den traditionelle detailhandel. Gensalget er samtidig med til at tiltrække kunder til butikkerne, der også handler nye produkter, lød det fra Ikea US’ Seana Strawn på konferencen.

DetailWatch var også til stede ved årets konference i New York, og har blandt andet spurgt Matas, Salling Group, Lobyco og Eyda, hvad de så som de største temaer og tendenser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også