Jysk uldtøjs-brand må arbejde hårdere for pengene inden afgørende sæson

Herning-virksomheden Dilling mærker, hvordan onlinesalget er anderledes end under pandemien. De kommende måneder bliver afgørende for selskabets resultater for året.
Morten Dilling Bertelsen (i midten) overtog formelt set selskabet fra sin far (t.v.) i 2016.
Morten Dilling Bertelsen (i midten) overtog formelt set selskabet fra sin far (t.v.) i 2016.

Salgsniveauet holder niveau, men den svækkede købekraft som følge af inflationen kan mærkes hos den familieejede uldundertøjsvirksomhed Dilling, skriver Finans.

Tøjvirksomheden, der har digitalt salg i ti europæiske lande, har ifølge topchef Morten Dilling udviklet sig positivt omsætningsmæssigt henover efteråret, men det er blevet sværere at holde niveauet.

”Vi kan som alle andre genkende, at onlinesalget er anderledes end under pandemien. Der må arbejdes hårdt for at nå det samme, mens omkostningerne i vores produktion også stiger. Vi kan dog se i salget, at forbrugere lige nu tænker endnu mere på varmt undersøg end tidligere,” siger Morten Dilling, ejer og adm. direktør i Dilling, til Finans i forbindelse med, at han er kåret som årets ejerleder i Midt- og vestjylland.

Han fortæller videre, at 80 pct. af selskabets omsætning ligger i perioden fra september til februar, og at de kommende måneder derfor bliver afgørende for virksomhedens resultater i 2022.

Morten Dilling Bertelsen kom ind i familievirksomheden, der har base i Herning, i 2009 og overtog i 2016 ejerskabet fra hans nu 82-årige far, Villy Hyldgaard Bertelsen.

Voksede markant i 2021

Familievirksomheden Dilling har henover fire generationer og over 100 år solgt uld- og bomuldsprodukter på det danske marked, men i de seneste ti år er virksomheden for alvor vokset.

I virksomhedens seneste regnskab, som er for 2021, rundede Dilling for første gang en bruttofortjeneste på 100 mio. kr., mens overskuddet landede på 36,5 mio. kr.

Samtidig steg egenkapitalen fra 54 mio. kr i 2020 til 85,5 mio. kr. i 2021.

Tidligere har Dilling fokuseret på salg via diverse supermarkedskæder med store kunder som Salling Group, Coop og Magasin, men efter Morten Dillings overtagelse valgte selskabet i stedet at satse på onlinesalg med målsætningen om igen at gøre det moderne at gå med uld.

Samtidig har Dilling fået godt gang i eksporten via store markedsplatforme som Amazon og Ebay, selvom det har kostet et kompromis med, at man gerne ville sælge direkte til forbrugerne uden mellemled.

Danskernes onlineforbrug falder en smule

Jysk familievirksomhed fortsætter vild millionvækst på populært uldundertøj

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også