"Den virkelige gevinst for os ligger i anden, tredje og fjerde gang, vi sælger varen"

Opkøb skal gøre Reshopper til fremtidens cirkulære one-stop-shop for børnetøj. I front står serieiværksætter Casper Blom, der med projektet slutter en cirkel i karrieren, som startede, da han som 12-årig begyndte at sælge brugte golfbolde på nettet. 
Fra venstre til højre: Adm. direktør for Reshopper Casper Blom, visuel direktør Jonas Funk Johannessen, teknisk direktør Anders Dahl Pape og kommunikationsdirektør Nicolai Danmark Johannesen. | Foto: Reshopper
Fra venstre til højre: Adm. direktør for Reshopper Casper Blom, visuel direktør Jonas Funk Johannessen, teknisk direktør Anders Dahl Pape og kommunikationsdirektør Nicolai Danmark Johannesen. | Foto: Reshopper

I september opkøbte den danske gensalgsapp for børnetøj Reshopper butikskæden Outletland. Med den 30-årige serieiværksætter Casper Blom i spidsen har de to selskaber store planer om at skabe fremtidens cirkulære koncept for børnetøj og legetøj. 

Sammensmeltningen skal efter planen give Reshopper en trecifret millionomsætning senest om tre år, og udvide forretningen til 12 fysiske butikker. 

En udvidelse til flere markeder i Norden, Tyskland eller Holland, hvor Reshoppers app allerede er tilgængelig, er også på tegnebrættet. 

Casper Blom ønsker ikke at oplyse om Reshoppers omsætningstal i dag, men fortæller at forventningerne til toplinjen i år er blevet væsentligt større. 

Den nye direktør for det hele startede sin iværksætterkarriere som 12-årig med at hente, rengøre og sælge brugte golfbolde online. 

”Dengang vidste jeg ikke hvad cirkulært betød, men i virkeligheden er det det samme, jeg laver nu atten år senere, bare med børnetøj,” siger han til DetailWatch.

Casper Blom er i dag både adm. direktør for Reshopper og datterselskabet Kids Group, som han har solgt til førstnævnte. | Foto: Reshopper
Casper Blom er i dag både adm. direktør for Reshopper og datterselskabet Kids Group, som han har solgt til førstnævnte. | Foto: Reshopper

De seneste to år har han ejet og ledet virksomheden Kids Group, der står bag Outletland og legetøjsforretningen Geppels Legetøj. Det gav Casper Blom en klar erfaring: 

”I 2025 kan man ikke bare drive en traditionel butik, hvor folk kommer ind fra gaden, man scanner en vare, og så går de ud igen – uden at man ved, om de kommer igen,” siger han.

Den udfordring har han sammen med holdet bag den aarhusianske app for gensalg af børnetøj Reshopper sat sig for at levere et svar på. 

På fornavn med brugeren og varen

Med deres nye projekt vil holdet bag Reshopper kombinere fire forretningsmodeller: app’ens eksisterende markedsplads for privat salg af brugte børnesager, en webshop med nye varer, salg af begge dele gennem fysiske butikker og et abonnementskoncept.

På den måde vil Reshopper skabe én samlet oplevelse for kunderne, der ved hjælp af data fra appen skal gøre det nemt for børnefamilier at spare penge og samtidig cirkulere børneprodukterne igen og igen – og samtidig opbygge en lønsom forretning for ejerne.

Men forretningen adskiller sig på et væsentligt punkt fra den traditionelle webshop og detailbutik:

”Vi tror ikke på, at vi skal tjene særligt mange penge første gang, vi sælger varen. Den virkelige gevinst for os ligger i anden, tredje, fjerde og femte gang, vi sælger den,” siger Casper Blom og uddyber, hvad det indebærer.

”Det handler om, at vi kender varen, og vi kender brugeren. Hvis vi kan holde en vare inden for vores økosystem, så er det en del nemmere end at skulle sælge nye ting hver gang. Og hvis en bruger både køber og senere sælger en vare videre igennem os, så tjener vi på begge transaktioner.” 

”Vi tjener faktisk penge to gange på den samme bruger og den samme vare.”

I 2021 ramte Reshoppers bruttofortjeneste 3,7 mio. kr., imens bundlinjen rundede 1,3 mio. kr. Samtidig har egenkapitalen dog et underskud på lidt over tre mio. kr., og dermed er Reshoppers selskabskapital tabt, fremgår det. Det tabte forventer ledelsen dog vil blive reetableret gennem fremtidig indtjening – og det bekymrer da heller ikke den nye direktør. 

”Det har været en kalkuleret risiko hele vejen igennem, da der skal bruges meget likviditet til både fysisk butiksdrift, opkøb af restpartier og konkursboer samt udvikling af teknologi. Det koster penge at vækste en forretning,” siger Casper Blom. 

Økosystem for gummistøvler

I sidste måned blev den første Outletland i Kolding restylet i Reshoppers lyseblå farver. Det har ifølge Casper Blom givet butikken – der har eksisteret cirka et år uden nogen prangende omsætning – sin bedste måned nogensinde.

”Det er et rigtig godt tegn, men det giver også god mening,” mener han. 

Og i den nære fremtid vil det give endnu bedre mening, argumenterer han for. Her vil kunderne kunne aflevere en pose brugt tøj i de fysiske butikker, og lade Reshopper stå for at sælge det videre gennem selskabets app og detailbutikker. 

Derudover vil Reshopper sætte børneudstyr fra restpartier og lignende til salg begge steder, og dermed opbygge en webshop for nye varer.

”Vi ved, at vores 250.000 brugere bruger tusindvis af kroner uden for Reshoppers platform på nye ting, og de penge håber vi på at kunne bringe ind i vores økosystem, så det er endnu nemmere at sælge varen igen,” forklarer Casper Blom. 

Sideløbende vil Reshoppers oprindelige forbruger-til-forbruger-markedsplads med omkring tre mio. aktive annoncer fortsætte. Det giver ifølge Casper Blom ikke kun brugerne en klar fordel.

”Alt det, du har købt hos os, ligger allerede inde i appen. Så hvis du om to måneder beslutter, at junior er blevet for stor og gerne vil sælge hans gummistøvler igen, så kan du gøre det med meget få klik – ved bare lige at tage et billede og beskrive standen. Alt andet data på varen ligger allerede derinde,” siger han.

Ejer al teknologien selv

Da Casper Blom i september trådte ind i rollen som adm. direktør for Reshopper var der en cirkel i karrieren, der blev sluttet. Ikke kun tilbage til det cirkulære udgangspunkt, nemlig webshoppen Billigegolfbolde.dk, der startede det hele. 

”Jeg har arbejdet meget med tech altid, altså at forstå teknologi. Så har jeg haft nogle webshop-projekter, men mest af alt har jeg nok bare været en slags købmand og kunnet lide at købe ting og sælge dem igen.”

”I det her nye setup kan jeg få lov til at lave alle tingene på én gang.”

Netop Reshoppers teknologiske fordel har begejstret Casper Blom, fortæller han. 

Alle varer købt og solgt på Reshopper - nye som brugte - kommer til at fremgå af brugerens profil. | Foto: Reshopper
Alle varer købt og solgt på Reshopper - nye som brugte - kommer til at fremgå af brugerens profil. | Foto: Reshopper
”Noget af det, jeg synes er ekstremt spændende ved Reshopper er, at de selv har udviklet appen, hele markedspladsdynamikken, og oven i det, har vi så selv udviklet vores eget POS-system (point of sale, red.). Vores webshop-del er også udviklet inde i appen.” 

”Så al teknologien er udviklet og ejet af os. Det giver altså bare nogle fordele i skabelsen af den her 2025-shopping-oplevelse, at man har alt data, alle kunder og al viden samlet i et system,” siger han. 

Vil finde synergien med børnebrands

Lige nu har Reshopper allerede kig på nye opkøb af alt lige fra webshops med varer, de ikke selv formår at få solgt, til konkrete brands, der for øjeblikket har svært ved at få tingene til at løbe rundt.

”Der er vi i nogle helt konkrete dialoger om at overtage,” fortæller Casper Blom. 

På sigt vil selskabet også lede efter måder at forlænge varernes levetid yderligere. 

”Upcycling, reparation – hele det her space er mega spændende,” siger Casper Blom, der er del af to forskningsprojekter med fokus blandt andet på cirkulær mode. Det ene ledes af lektor og ph.d. i design og bæredygtighed Else Skjold, der ser synergien imellem online og fysisk gensalg som det næste cirkulære udviklingspunkt for modebranchen.

Her passer Reshopper rigtig godt ind med en model, der samtidig bevarer tøjet i lokale kredsløb, der kan spare på transporten. 

Selskabet afsøger også mulige synergier med specifikke børnebrands, der står for høj kvalitet. Med det høje antal af handler, der sker i appen hver dag, har Reshopper adgang til en stor mængde data, der gør dem i stand til at give ”dagskursen” på et sort par gummistøvler i størrelse 22, mener Casper Blom. 

Den viden er også værdifuld for tøjproducenterne, der kan bruge dataene til fx at identificere det tøj, der klarer sig bedste på gensalgsmarkedet. Det er data, Reshopper gerne vil dele, hvis de kan få noget til gengæld. 

Jesper Buch som mentor

Siden han agerede direktør for sin første webshop, har serieinvestor Jesper Buch fungeret som en slags mentor for Casper Blom. Buch er også bestyrelsesmedlem i Reshopper, som han ejer 5-10 pct. af. 

En ung Casper Blom. Billedet er fra 2011. | Foto: Nanna Kreutzmann/ERH
En ung Casper Blom. Billedet er fra 2011. | Foto: Nanna Kreutzmann/ERH

”Jeg har kendt Jesper (Buch, red.) siden jeg var 18, og det, jeg altid har syntes, han er sindssygt god til, er at forstå nye koncepter, og så have visionen omkring, hvad de kan blive til. Den sparring kan vi bruge til rigtig meget,” fortæller Casper Blom om hvad den folkekendte investor bringer til Reshopper. 

”Det er jo ligesom lidt specielt at binde en markedsplads, og en webshop, og en detailbutik sammen i et nyt selskab.”

”Men der er han god til at forstå, hvordan vi skal gøre det på den rigtige måde, og samtidig også være ambitiøse omkring, hvad vi egentlig kan med det her koncept.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også