Efter 141 år i Danmark er tiden moden til, at taskekoncernen Neye rykker til udlandet, skriver Børsen.
Selv om ekspansionen sker midt i en tid med galoperende inflation, historisk lav forbrugertillid og krig på kontinentet, mener topchef Camilla Raffnsøe, at det er det rette tidspunkt at sætte skub i udlandsplanerne.
”Vi har nået et mætningspunkt i Danmark, hvor vi højst kan åbne en til to butikker mere. Det danske marked er ved at være mættet for yderligere ekspansion, og så er det klart, at man begynder at se sig om. Timingen i forhold til den økonomiske situation og lave forbrugertillid kan man selvfølgelig altid diskutere, men vi er her på det lange sigt, og derfor fastholder vi vores plan og åbner nu,” siger Camilla Raffnsøe, adm. direktør i Neye, til Børsen.
Den første butiksåbning i udlandet bliver på den anden side af Øresund, hvor Neye åbner i shoppingcentret Emporia i Malmø.
Camilla Raffnsøe fortæller videre, at selskabet har andre sydsvenske byer i pipelinen, hvis satsningen i Malmø går efter planen, og at Neye herefter vil kigge mod resten af Norden.
Dansk taskefirma har tabt 10 mio. kr. på to år