DetailWatch

Sønderjysk tøjvirksomhed runder halv milliard i omsætning

Modevirksomheden Soya Concept, der laver tøjkollektioner til kvinder, vokser på både top- og bundlinje i nyt regnskab. Ifølge ledelsen ser fremtiden også lys ud.

Soya Concept blev stiftet i 2002 af Torben Brodersen og Thomas Skare Viller. | Foto: Skærmbillede/Soya Concept

Tøjvirksomheden Soya Concept, der både står bag brandet af samme navn samt brandet Leveté Room, landede i regnskabsåret 2021/22 en omsætning på 528,2 mio. kr. mod 429,2 mio. kr. året før.

Det viser et netop offentliggjort regnskab, der dækker perioden fra 1. juli 2021 til 30. juni 2022.

På bundlinjen følger den positive udvikling med. Årsresultatet ender således med et overskud på 99,6 mio. kr. i 2021/22 mod et plus på 67 mio. kr. i 2020/21.

”Årets resultater har levet op til det budgetterede og forventede, hvorfor årets resultater betragtes som værende tilfredsstillende,” skriver ledelsen i regnskabet.

Soya Concept laver tøjkollektioner til kvinder og blev stiftet af Torben Brodersen og Thomas Skare Viller i 2002. I 2017 lancerede selskabet også brandet Leveté Room.

I en årrække var selskabet delvist ejet af den engelske kapitalfond 3i, men i 2015 købte Torben Brodersen og Thomas Skare Viller alle aktier tilbage, og de to stiftere ejer i dag virksomheden.

Soya Concept, der har Torben Brodersen som adm. direktør og Thomas Skare Viller som bestyrelsesformand, har hovedsæde i Sønderborg og har filialer i Sverige og Norge samt datterselskaber i Tyskland og England.

Størstedelen af omsætningen hentes i dag i udlandet, hvor Soya Concept primært har salg på europæiske markeder.

Positive forventninger

Selskabets ledelse understreger i regnskabet, at der er positive forventninger til fremtiden.

”Med baggrund i den meget positive udvikling i ordreoptag for det kommende år, forventes både en højere omsætning og et bedre resultat end indeværende år,” lyder det i regnskabet.

Soya Concept havde i gennemsnit 64 ansatte i 2021/22, og selskabet gik ud af året med en egenkapital på 217,4 mio. kr.

Familiekontor bag IC Group investerer i modebranchen

Secondhand-platform buldrer frem – men har udsigt til hårdere konkurrence

Mere fra DetailWatch

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs