DetailWatch

DHL-chef ser bedring i forsyningskæder i 2023 – men ikke normale tilstande

Der er fortsat lang vej til en normalisering af de globale forsyningskæder, mener chef for DHL’s speditørforretning.

Foto: Kristoffer Greve Nielsen

Forsyningskæderne kan komme til at glide lidt lettere i 2023, men det har fortsat lange udsigter at få vareforsyningen tilbage til det niveau, man så før coronapandemien.

Det er meldingen fra Tim Scharwath, chef for DHL’s speditørforretning, over for Bloomberg.

Det er udsigten til flere skibe i verdensflåden og en ventet lavere vareefterspørgsel i takt med den stigende inflation, der kan få flaskehalse og propper i de store containerhavne til at bløde en anelse op næste år. Alligevel er det langt fra nok til at løse problemerne, lyder vurderingen.

”Det bliver bedre i 2023, men det kommer ikke til at nå tilbage til 2019-niveau,” siger han ifølge Bloomberg News.

”Jeg tror ikke, at vi kommer tilbage til den situation med overkapacitet, hvor raterne var meget lave. Infrastruktur, især i USA, kommer ikke til at blive bedre henover natten, fordi udvikling af infrastruktur tager lang tid,” tilføjer han.

Afventer Shanghai

Coronaudbrud og medfølgende restriktioner har skabt mangel på arbejdskraft, ikke mindst chauffører og havnearbejdere, der skal håndtere de mange laster, og det har sendt fragtpriserne på himmelflugt.

Han uddyber, at situationen stille og rolig er ved at blive bedre, men at man fortsat venter på at se effekten af, at Shanghai i Kina er ved at genåbne. Indtil videre arbejder byen og havnen ”klogt” ved langsomt at lade varemængderne glide ud af havnen og på den måde ikke forværre situationen i de øvrige havne verden over, pointerer han.

Samtidig ser han situationen blive forværret i de store europæiske havne, hvor særligt Hamborg og Rotterdam oplever flere skibe ankomme fra Asien.

Shanghai genindfører nedlukning af frygt for corona

Mere fra DetailWatch

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs