Dansk modefirma overgår egne forventninger med flere længder i rekordår

Bundlinjen blev mere end fordoblet sidste år for det familieejede modebrand Mads Nørgaard. Selskabet forventer nyt tocifret millionoverskud i år – men på lavere niveau.
Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix
Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix

Modebrandet Mads Nørgaard accelererede væksten i 2021 og løftede forretningen til et nyt niveau, viser årsregnskabet for selskabet.

Mens bruttofortjenesten – der er den rå indtjening, når produktionsomkostningerne er trukket fra – voksede godt 40 pct. til 71,8 mio. kr., stak personaleomkostningerne ikke af, men steg fra 34 mio. kr. til 39 mio. kr.

Det sendte driftsresultatet op på 29,4 mio. kr. mod 12,4 mio. kr. i 2020. Tilsvarende blev bundlinjen mere end fordoblet til 22,7 mio. kr. i 2021 fra 9,5 mio. kr. i 2020.

Dermed overgik selskabet sine egne forventninger med flere længder. Resultatforventningen for 2021 var ifølge beretningen et resultat før skat på cirka 12 mio. kr. – det blev 29,1 mio. kr.

Ledelsen med chefdesigner og ejer Mads Nørgaard i spidsen peger blandt andet på vækst i engrossalget og leverandørsamarbejder som bagtæppet for væksten.

”Målsætningen blev mere end opfyldt ved en højere vækst af salget til vores loyale engroskunder, som er muliggjort af en langsigtet omlægning af vores leverandørsamarbejder,” skriver ledelsen.

Aktiverne i selskabet rundede sidste 200 mio. kr. fra 169 mio. kr. i 2020, og egenkapitalen steg til 141 mio. kr. fra 114 mio. kr. i 2020.

Der er foreslået et udbytte på 4 mio. kr. for året, fremgår det.

Venter lavere resultat

Adm. direktør Mads Nørgaard er tredje generation af den københavnske modefamilie, der blandt andet står bag den ikoniske strøgbutik i København ’Nørgaard på Strøget’, som faderen Jørgen Nørgaard etablerede i 1958. Jørgen Nørgaard designede også signatur t-shirten #101, som har været i produktion siden 1970’erne og produceres i Danmark.

Som andre virksomheder forventer selskabet et mere usikkert 2022, hvor stigende inflation og omkostninger samt krigen i Ukraine sætter sit præg, skriver ledelsen.

”Allerede i slutningen af 2021, har vi oplevet stigende priser på råvarer, transport og andre ydelser, som forventes yderligere intensiveret i det kommende år,” skriver ledelsen.

Samtidig er en række investeringer i udvikling af forretningen på tegnebrættet. De fastholdes, og det giver udsigt til et lavere resultat i år, men højere end de oprindelige forventninger til 2021.

”De planlagte investeringer, prisstigninger samt den generelle uro i verdensorden medfører, at vi forventer et resultat før skat på 14-18 mio. kr. for det kommende år.”

Københavnsk modemærke henter direktør hos Ganni

Dansk modegigant satser på nyt kønsneutralt tøjmærke

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også