B&O-topchef tror på fremtiden trods fortsat tilbageholdende forbrugere i Europa

”Makroøkonomiske forhold er fortsat usikre, og det kan aflæses i vores forventninger,” siger B&O-topchef, der afviser at have været for positiv i sin tilgang tidligere.
Bang & Olufsen har hovedkontor i Struer. | Foto: Brian Karmark
Bang & Olufsen har hovedkontor i Struer. | Foto: Brian Karmark
AF MARKETWIRE

De europæiske forbrugere holder på pengene, og det rammer salget hos det danske elektronikklenodie Bang & Olufsen.

Alligevel ser topchef Kristian Tëar optimistisk på fremtiden.

”Forbrugslysten er påvirket, og folk er mere bekymrede for deres privatøkonomi i takt med, at fødevare-, gas- og energipriser stiger. Det betyder naturligvis, at folk holder igen,” siger han.

Han henviser til, at Europa har været særligt ramt af makroøkonomiske udfordringer i form af inflation og usikkerhed på grund af Ruslands fortsatte krig i Ukraine.

”Men det er interessant at bemærke, at når vi ser på elektronikindustrien generelt, så har den det faktisk værre i Europa, end vi har det hos os – relativt set,” siger han videre.

Han henviser til selskabets igangværende omstilling, der betyder et mere rendyrket fokus på luksussegmentet og mere målrettede salgskanaler. Det koster på den korte bane, men målet er, at det i sidste ende skal give fremgang.

Europæisk salg dykker

I årets tredje kvartal dykkede det europæiske salg 12 pct. målt i lokale valutaer, mens den samlede omsætning faldt 3 pct., viser tallene onsdag.

Det er dog forventeligt som en del af den omstilling, selskabet lige nu er i gang med, uddyber topchefen.

”Det er noget, vi forventede ville ske, og som er nødvendigt for, at det kan blive bedre på et senere tidspunkt,” siger han.

”Vi sælger mindre med rabat, og vi sælger færre produkter, som er på vej ud af markedet, fordi vi arbejder med vores strategi. Det betyder, at Europa har det lidt sværere end andre regioner,” siger han med henvisning til det vigende salg.

Omvendt går det bedre på driften, hvor driftsresultatet (EBIT) i tredje kvartal endte på 8 mio. kr. mod et minus på 58 mio. kr. i samme periode året før.

Ser man på de første ni måneder endte driftsresultatet (EBIT) på 41 mio. kr. mod minus 130 mio. kr. i den tilsvarende del af regnskabsåret før. Det er ifølge Kristian Tëar det bedste driftsresultat i ”et halvt årti – endda med et lavere omsætningsniveau”, hedder det i regnskabet.

Ifølge topchefen skyldes det seneste års fremgang særligt en bedre situation i markedet, hvor forsyningskæderne er mindre pressede. Det betyder, at både kritiske komponenter og fragtpriser er blevet lavere.

Hertil har B&O over det seneste år to gange hævet priserne, som også er med til at afbøde stigende udgifter.

Fastholder lavere forventninger

Ikke desto mindre er udfordringerne fortsat til stede for selskabet, der så sent som i marts måned måtte nedjustere de finansielle forventninger til regnskabsåret, der løber frem til udgangen af maj. De blev fastholdt med regnskabet onsdag morgen.

Selskabet venter derfor fortsat et fald i omsætningen på mellem 5 pct. og 8 pct. 

EBIT-marginen før særlige poster ventes at lande i intervallet 0 pct. og 2 pct., mens frie pengestrømme ses i spændet minus 50 til plus 10 mio. kr.

”Vi har tiltro til vores brand, vores produkter og vores strategi. Makroøkonomiske forhold er fortsat usikre, og det kan aflæses i vores forventninger,” siger Kristian Tëar.

Han afviser i samme ombæring, at elektronikselskabet har været for positiv i tidligere forventninger.

”Jeg tror altid, at man vil have udfordringer, og de vil ikke forsvinde. Men som vi har sagt, så har vi leveret de bedste ni måneder, når man ser over de seneste fem år, og det er noget meget positivt, som vi kan tage med videre,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også