B&O-toplinje falder i tredje kvartal efter pres på det europæiske marked

Særligt en nedgang på det europæiske og amerikanske marked trak det samlede salg ned, mens indtjeningen fortsat blev forbedret.
Bang & Olufsen kunne ikke holde salget oppe i tredje kvartal. | Foto: Jens Dresling
Bang & Olufsen kunne ikke holde salget oppe i tredje kvartal. | Foto: Jens Dresling
AF MARKETWIRE

Bang & Olufsen har – som det blev varslet i de foreløbige tal – været udfordret på salget i tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2023/24.

Det var navnlig de europæiske og amerikanske markeder, der trak ned.

I EMEA-regionen, der dækker over Europa, Mellemøsten og Afrika, faldt det sammenlignelige salg med 13 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år.

På det amerikanske marked dykkede det sammenlignelige salg 7 pct.

Til gengæld var der bedring at spore på det kinesiske marked, hvor salget steg 36 pct. Her var der dog også tale om meget lave sammenligningstal på grund af coronanedlukningerne sidste år, skriver B&O i regnskabet.

Alt i alt blev det til en omsætning i tredje kvartal på 614 mio. kr., hvilket var 3,4 pct. lavere end samme kvartal sidste år.

Dog hæfter B&O sig ved, at implementeringen af den nye strategi fortsætter og har været med til at sikre rekordhøje marginer.

”Tredje kvartal var præget af vores fortsatte bestræbelser på at implementere vores Luxury Timeless Technology-strategi. Gennem vores fokus på brandede kanaler har vi forbedret vores bruttomargin til et rekordhøjt niveau, hvilket gør os mere modstandsdygtige som virksomhed. Men de makroøkonomiske forhold i Europa og Kina havde en negativ indvirkning på omsætningen.”

Bruttomarginen steg i tredje kvartal til 53,2 pct. mod 46,6 pct. året forinden.

På bundlinjen blev det til et spinkelt overskud på 3 mio. kr. Det skal dog sammenlignes med et underskud i samme kvartal året forinden på 55 mio. kr.

B&O holder fast i de forventninger, som blev nedjusteret 7. marts. Der ventes fortsat en negativ omsætningsvækst på 5-8 pct., en EBIT-margin før særlige poster på 0-2 pct. og frie pengestrømme på minus 50 til plus 10 mio. kr.

Bang & Olufsens forventninger til 2023/24:

Mio. kr.
Ved Q3 2023/24
Justering 7/3
Ved Q2 2023/24
Omsætningsvækst (pct.)
-8 til -5
-8 til -5
0 til 9
EBIT-margin f.s.p. (pct.)
0 til 2
0 til 2
0 til 6
Frie pengestrømme
-50 til +10
-50 til +10
-50 til +100

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også