Nilfisk-topchef ser øgede investering og mere stabilt forbrug sikre vækst

Nilfisk har en række produktlanceringer på vej, som skal være med til at hjælpe væksten, siger midlertidig topchef.
René Svendsen-Tune afløses senest til juli af Jon Sintorn, der i december sidste år blev udpeget som ny topchef for Nilfisk. | Foto: Jakob Skouboe
René Svendsen-Tune afløses senest til juli af Jon Sintorn, der i december sidste år blev udpeget som ny topchef for Nilfisk. | Foto: Jakob Skouboe
AF MARKETWIRE

Støvsugerproducenten Nilfisk ser positivt på 2024, og det er på trods af en hård afslutning på det seneste år, hvor særligt markedet i USA har gjort ondt.

Flere investeringskroner, øget produktionskapacitet og flere produktlanceringer er en del af opskriften, som skal sikre væksten, fortæller topchef René Svendsen-Tune, som sidder midlertidigt på posten.

”Der er en stabilisering i markedet, som vi oplever, og som vi satser på. Hertil er der en række produktlanceringer på vej, som skal være med til at hjælpe væksten,” siger han til MarketWire.

Han holder dog kortene tæt til kroppen og ønsker ikke at sige for meget om, hvad kunderne kan forvente at se i årets løb.

”Det fortæller vi sjældent så meget om, før de kommer. Men det bliver bredt i porteføljen,” lyder det fra René Svendsen-Tune.

Nilfisk vil i 2024 bruge 4 pct. af omsætningen på investeringer, CAPEX, hvoraf halvdelen skal bruges på produkter. Det er lidt mere end de 3 pct., der blev brugt i 2023 og samtidig i tråd med Nilfisks længerevarende strategi, der løber frem til 2026.

Ser man alene på 2024 forudser Nilfisk en organisk omsætningsvækst i intervallet 3-6 pct. og en EBITDA-margin før særlige poster på 13-15 pct.. Det skal ses i forhold til en ventet flad omsætningsvækst i 2023 og en EBITDA-margin på 12,8 pct.

Analytikerne havde spået en 2024-prognose på 2,2 pct. organisk vækst samt en EBITDA-margin på 13,6 pct., og dermed er der tale om en mere optimistisk prognose, end markedet havde ventet. René Svendsen-Tune mener dog ikke, at den er for optimistisk.

”Vi har intet at vinde ved at levere en for optimistisk guidance, så det her et kvalificeret bud på,” siger han.

Mere produktion

Over den seneste tid har Nilfisk desuden investeret i at øge produktionskapacitet, hvilket også luner.

”Det betyder, at hvor vi tidligere har oplevet ordrebøger, som vi ikke kunne levere hurtigt nok på, så er det i et stort omfang ved at være løst,” siger han.

Det er ikke mindst en fordel set i lyset af den seneste tids konflikt i området ved Det Røde Hav i Mellemøsten, som påvirker fragtmarkedet.

”Vi er påvirket ligesom alle andre, fordi vi producerer i Kina og har kunder i Europa og andre steder. Det er ude af vores kontrol, og vi bliver ikke ramt hårdere eller mindre end andre, men i takt med at vi har udviklet vores produktionsforhold, så kan vi producere mere end ét sted, og i stigende omfang kan vi også producere i den region, vi leverer til. Det hjælper,” siger han.

Svag afslutning på året

Ser man på det netop afsluttede 2023 har særligt afslutningen på året været hård, og det skyldes en blanding af valutamodvind og vigende forbrug i USA.

Han hæfter sig dog også ved, at resultaterne alligevel kommet ud meget tæt på det, som Nilfisk havde spået.

”I andet halvår og fjerde kvartal oplevede vi et svagere marked end forventet i Nordamerika, og det er det, som har påvirket toplinjen negativt. Både i Latinamerika og Asien-Stillehavet har vi set stærk vækst, og hvor Europa måske var svag i starten af året, så er det så småt på vej tilbage i andet halvår, så det har været et USA fænomen primært, som vi har eksekveret på,” siger René Svendsen Tune.

”Men det er ikke et markedsfænomen alene, det handler også om os,” lyder det videre med henvisning til, hvorfor selskabet nu forventer vækst.

Aktien falder torsdag 1 pct. til 125,60 kr.

René Svendsen-Tune afløses senest til juli af Jon Sintorn, der blev udpeget som afløser i december sidste år. René Svendsen-Tune kommer fra Nilfisks bestyrelse og varetager midlertidigt stillingen som topchef, efter at Torsten Türling takkede af i august på grund af familiære årsager.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også