Tidligere IBM-chef digitaliserer dansk byggekæde: "Det er et kæmpe skift"

Nordjysk milliardselskab opruster med mobilbutikker, døgnadgang og onlinesalg for at nå bredere ud i landet og tilpasse sig fremtidens kunder. 
"De unge installatører, der kommer ud på arbejdsmarkedet nu, er vant til at handle på nettet og bruger sociale medier," siger Claudio Christensen, adm. dir. for Sanistål Group/Ahlsell Danmark. | Foto: Lars Horn
"De unge installatører, der kommer ud på arbejdsmarkedet nu, er vant til at handle på nettet og bruger sociale medier," siger Claudio Christensen, adm. dir. for Sanistål Group/Ahlsell Danmark. | Foto: Lars Horn

Karriereskiftet var umiddelbart markant, da Claudio Christensen for to år siden satte sig i stolen som ny adm. direktør for den nordjyske bygge- og installatørkæde Sanistål.

Bag sig har han en otte år lang karriere i IBM, hvor han tidligere har været nordisk marketingchef og senest varetog ansvaret for digitalt salg i Europa med base i det amerikanske it-selskabs kontor i Dublin.

Alligevel var vejen ikke så lang igen. Siden 2019 havde han siddet i bestyrelsen for Sanistål og skubbet på den digitalisering, der har fundet vej til alle dele af erhvervslivet. Også hos Sanistål, der i dag har 50 pct. af salget til industrien og installatører på nettet.

”B2B og B2C begynder stille og roligt at smelte sammen. Det har vi kunnet se længe, men nu går det rigtig stærkt,” siger Claudio Christensen, adm. dir. for Sanistål, der sidste år blev solgt til den svenske milliardkoncern Ahlsell og til april skifter navn til Ahlsell Danmark.

Kræver samme oplevelse

Sammensmeltningen mellem B2B og B2C-markedet digitalt stiller nye krav til virksomheder som Sanistål, forklarer han. For kunderne skelner ikke længere. De forventer samme online muligheder, uanset om de køber en sweater på Zalando i fritiden eller en skrue hos Sanistål på arbejdet.

”Det kræver, at B2B skal løfte sig, fordi B2C har været længere fremme. Det er den tilgang, vi tager for at kunne løfte os og skabe det, der skal til. Det kaster vi rigtig mange millioner i,” siger Claudio Christensen.

I dag har Sanistål - part of Ahlsell en digital afdeling med 50 ansatte til at følge med den udvikling, han forventer vil få yderligere fart på med de nye generationer og unge kunder, som kæden skal kunne tiltrække.

”De unge installatører, der kommer ud på arbejdsmarkedet nu, er vant til at handle på nettet og bruger sociale medier og Ipads. De overrender ikke vores butikker på samme måde som de klassiske. Det er et kæmpe skift, der vil ske over de næste tre-fem år, og det kommer også til at diktere, hvor meget vi kommer til at investere i butikker i forhold til online.”

Nye mobilbutikker

Pejlingen af markedet betyder også, at Sanistål vil skrue på salgskanalerne. Inden for det næste år bliver kædens 36 fysiske butikker opgraderet med en døgnåben selvbetjeningsmulighed, så kunderne selv kan lukke sig ind med deres mobiltelefon.

Her vil de på et hvilket som helst tidspunkt kunne finde de varer, de skal bruge, scanne og betale. 24/7-konceptet, deri Ahlsells svenske forretning er døbt ”Altid Åbent”, skal rulles ud af Peter von der Hude, der 1. januar kom til som ny salgsdirektør.

Derudover kører Sanistål forsøg med mobile, selvbetjente containere, der rummer 2.000 af de mest efterspurgte varenumre, og som kan servicere håndværkere i yderområderne. 

”Vi har opstillet 11 mobilbutikker i dag, hvor håndværkere også kan lukke sig ind 24/7 og hente det, de skal bruge. Hvor mange, vi skal have, vil afhænge af efterspørgslen, men vi synes, det er en spændende mulighed, så vi når bredere ud i landet – også byggepladserne. Den fleksibilitet, der ligger i at kunne flytte containerne derhen, hvor der er efterspørgsel, er en interessant måde at servicere kunderne.”

Tiltagene er en del af den vækstplan, der gennem opkøb og organisk vækst skal fordoble omsætningen og øge indtjening i kæden, der sidste år havde en toplinje på 3,7 mia. kr.

Butikkerne i den danske Ahlsell-forretning udruller i løbet af i år et nyt 24/7-koncept, der giver kunderne mulighed for at få adgang hele døgnet.
Butikkerne i den danske Ahlsell-forretning udruller i løbet af i år et nyt 24/7-koncept, der giver kunderne mulighed for at få adgang hele døgnet.

Opruster i København

Ud over de mobile containere investerer Sanistål – part of Ahlsell også i nye flagskibsbutikker, der tager form efter svenske Ahlsells største forretninger og som ud over et stort antal varenumre vil have cafeområder med fx morgenmad og frokosttilbud til kunderne. 

De første Ahlsell-butikker er i gang med at blive bygget i Vallensbæk, Risskov og Åbyhøj, hvor de eksisterende butikker konverteres.

”Det kræver plads at skabe den kundeoplevelse, vi gerne vil give, så vores flagskibsbutikker vil være koncentreret om de større byer. Vi starter med at rulle tre flagskibsbutikker ud,” siger Claudio Christensen.

Han forventer samtidig, at Ahlsell vil komme til at fylde mere i gadebilledet i København.

”Vi skal have flere butikker i Storkøbenhavn. Vores rødder er i Nordjylland, og vi har nok negligeret København lidt historisk, men der vil være en stor vækst og aftræk her de næste 10-15 år, som vi skal imødegå.” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også