Bang & Olufsen bryder med telegigant og lukker butikker
Bang & Olufsen har skåret sit butiksnetværk kraftigt til og trukket sig fra hundredvis af forhandlere som led i strategi.
Det skriver Børsen.
Af Bang & Olufsens kvartalsregnskab, som blev offentliggjort i sidste uge, fremgår det, at selskabet har stoppet sit samarbejde med telegiganten T-mobile i USA og trukket sig fra mere end 700 butikker i løbet af kvartalet.
Samarbejdet med T-mobile blev i første omgang indgået med formålet om at udbrede kendskabet til Bang & Olufsen hos amerikanerne, idet millionvis af dem er abonnenter hos T-mobile. Men strategien gik ikke som håbet.
”Det viste sig ikke at være så nemt at komme ud i butikkerne og ramme jackpot. Så nu, hvor vi har en ny strategi, giver det ikke længere mening for os,” siger Kristian Teär, der er administrerende direktør hos Bang & Olufsen.
Bang & Olufsen har ved udgangen af første kvartal 2023/24 i alt 1033 færre multibrandbutikker, hvoraf mere end 700 af dem skyldes det afbrudte samarbejde med T-mobile. Også flere af selskabets monobrandbutikker er blevet lukket ned.
Under Kristian Teärs ledelse har selskabet satset på at skabe mere luksuriøse og kostbare produkter, der i mange tilfælde er blevet prisjusteret op med adskillige tusinde kroner ad flere omgange. Altså en modsætning til den tidligere B&O-topchef Tue Mantonis plan om at skabe billigere produkter og udbredelse i flere multibrandbutikker.
”Vi har en meget grundig proces, i forhold til hvordan vi vurderer og arbejder med vores partnere. Som jeg har sagt, er mange af dem super begejstrede for vores strategi, for produkterne og for vores samarbejde med Ferrari,” siger Kristian Teär, der ikke vil svare på, hvor mange butikker selskabet i alt har tænkt sig at lukke.