Ejer af DBA og Bilbasen rydder op i organisationen - 250 stillinger skal nedlægges

Norske Schibsted har efter udskilningen af nyhedsmedieforretningen tidligere i juni indledt en større gennemgang af organisationen.
Schibsted har i forbindelse med sit frasalg af nyhedsmedieforretningen, som blev gennemført tidligere i juni, også arbejdet med en omfattende gennemgang af strategien for fremtiden, der er bygget på et hav af online-markedspladser i Norden. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Schibsted har i forbindelse med sit frasalg af nyhedsmedieforretningen, som blev gennemført tidligere i juni, også arbejdet med en omfattende gennemgang af strategien for fremtiden, der er bygget på et hav af online-markedspladser i Norden. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE & MediaWatch

Den norske mediekoncern Schibsted, som står bag blandt andet Bilbasen og DBA herhjemme, skal rydde op i sin organisation og vil i den forbindelse nedlægge 250 stillinger. Det fremgår af en meddelelse fra selskabet tirsdag morgen.

Schibsted har i forbindelse med sit frasalg af nyhedsmedieforretningen, som blev gennemført tidligere i juni, også arbejdet med en omfattende gennemgang af strategien for fremtiden, der er bygget på et hav af online-markedspladser i Norden.

Arbejdet ventes først afsluttet i fjerde kvartal, men allerede nu står det klart, at selskabet fremover skal bygges på fire søjler, og det kræver en simplere og mere omkostningseffektiv struktur, fremgår det af meddelelsen tirsdag.

”Efter at have gennemført frasalget af Schibsted Media er vi nu i en position, hvor vi kan begynde at lave afgørende tiltag for at forbedre vores lønsomhed som et mere fokuseret selskab og for at tilpasse os den makroøkonomiske situation,” siger Christian Printzell Halvorsen, der er adm.e direktør hos Schibsted, i meddelelsen.

Schibsted blev ejer af Bilbasen og DBA, da Adevinta, som Schibsted er hovedaktionær i, overtog Ebays annonceafdeling for godt 60 mia. kr. i 2020.

Opsplittet selskab

Schibsted-koncernen gennemførte 7. juni den ventede opsplitning af koncernen, der er en af Nordens absolut største medieforretninger målt på omsætning.

Det betyder, at koncernens mediedel nu er placeret i et nyt selskab, Schibsted Media, som er blevet frasolgt til storaktionæren Tinius Fonden. Det nye medieselskab råder dermed over nyhedsmedier i Norge og Sverige som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Aftonbladet og Svenska Dagbladet.

Den øvrige del af selskabet, Schibsted Marketplaces, er fortsat som børsnoteret selskab. Det er her, den udmeldte omstrukturering skal gennemføres.

Opsplitningen af Schibsted-koncernen blev varslet i december, og den endelige aftale blev underskrevet i marts. Da den tidligere på måneden blev gennemført, fratrådte adm. direktør Kristin Skogen Lund som ventet.

Siv Juvik Tveitnes er ny adm. direktør for Schibsted Media, mens Christian Printzell Halvorsen er sati spidsen for Schibsted Marketplaces.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også